lördag 14 oktober 2017

Recension av Winter

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 827
Serie: The Lunar Chronicles, bok 4 av 4
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Prinsessan Winter är beundrad av Lunar-folket för hennes nåd och vänlighet, och trots de ärr som markerar hennes ansikte, sägs hennes skönhet vara ännu mer hisnande än hennes styvmor drottning Levana. Winter föraktar sin styvmor och vet att Levana inte godkänner hennes känslor för barndomsvännen - den vackra palatsvakten Jacin. Men Winter är inte så svag som Levana tror att hon är och hon har underminerat sin styvmors önskemål i åratal. Tillsammans med cyborgmekanikern, Cinder och hennes allierade, kan Winter kanske få kraften att starta en revolution och vinna ett krig som har pågått allt för länge.

Mina åsikter
Som vanligt är det omöjligt att inte tycka om Meyers sätt att skriva då hon har en väldigt vacker rytm i sitt skrivande. Jag gillar det faktum att man får återse alla karaktärerna från föregående böcker och att det händer en hel del grejer även i den här boken, vilket är den fjärde och sista. Dock tycker jag att det var flertalet ställen i boken där det inte hände speciellt mycket och det kändes som om att berättelsen mest stod stilla och trampade på samma ställe, vilket kanske ändå inte är så konstigt med tanke på bokens längd. Jag gillade inte riktigt huvudkaraktären Winter lika mycket som jag har gillat de tjejer som har varit huvudkaraktärer i de föregående böckerna i serien. Detta då hon mer var en tjej som behövde räddas hela tiden till skillnad från de andra tjejerna som är mer kickass på olika sätt. Det jag gillade var det faktum att Meyer som vanligt är superduktig på att skriva person-och miljöbeskrivningar, samt att man fick via Winter återblickar till hur hennes liv varit när hon var liten, vilket sammanvävdes med det som hände i nutid. Det var något som jag tyckte gav läsaren större förståelse för såväl Winter som för Jacin. Jag gillade även att man som läsare nu fick vara med på Luna och därmed fick lära sig lite mer om hur det var att leva där. I det stora hela tyckte jag att det här var en bra fjärde och sista bok i serien, då den knöt ihop allting på ett väldigt bra sätt.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen denna serie, vill läsa Heartless också men känner att jag först måste läsa Alice i underlandet för att bättre koll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien var minst sagt superbra! Och heartless var riktigt bra den med, men eftersom att jag är alice i underlandet-freak så tycker jag definitivt att du skall läsa Alice först! :D

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...