söndag 24 mars 2019

Recension av Var är zebran?

Författare: Ingela P. Arrhenius
Antal sidor: 12
Åldersgrupp: 0-3 år
Förlag: Alfabeta förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning 
En färgstark kartongbok för de yngsta, med överraskningar bakom mjuka flikar. I den här både söta och tåliga boken gömmer sig exotiska djur!

Mina åsikter
Enda sedan dess att jag introducerade den här boken i barngruppen så har de varit som besatta! De vill läsa "zebra-boken" och gärna om och om igen. Vi läser, barnen lyfter på flikarna, vi pratar om vad som händer i bilderna, vilka djur ser vi, kan vi räkna antalet myror osv. Till en början var jag lite orolig över hur länge dessa filtflikar skulle överleva 15 stycken 1-3 åringar, men nu har vi fått in tänket hos barnen att man måste vara försiktig när man läser boken, man ska lägga tillbaka flikarna efter varje uppslag och fint platta ut dem. Det är rent av fascinerande att se 2-åringar vara så försiktiga med en bok (brukar inte alltid vara så i vanliga fall). Barnen har även blivit duktiga på att påminna varandra om att man måste vara försiktig med flikarna. Så inte nog med att den här boken är riktigt snabbläst och färgsprakande med massor att upptäcka, det fanns även mycket att diskutera utöver själva texten, vilket jag gillar. Samt att det har gett barnet ett mer medvetet tänk när det kommer till hur de hanterar boken.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...