söndag 21 juli 2019

Recension av Orättvist!

Författare: Åsa Mendel-Hartvig
Illustratör: Caroline Röstlund
Åldersgrupp: 0-3 år
Serie: Storskrot & Lillskrot, bok 1
Förlag: Olika förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Favorit i barnbokshyllan just nu: Orättvist!

Lillskrot får åka vagn. Storskrot måste gå. ORÄTTVIST!

Storskrot får mysa i soffan. Lillskrot måste lägga sig. ORÄTTVIST!

En liten bok om stora känslor.
 

Mina åsikter
Boken skildrar väldigt tydligt alla de orättvisor som äldre, men även de yngre syskonen stöter på. Majoriteten av barnen på min avdelning har inga småsyskon eller äldre syskon heller för den delen, men de gillade verkligen den här boken. Och ville gärna läsa den flera gånger om. Anledningen till det är nog det faktum att barnen har börjat se sig själv som stora (några skall börja på äldrebarnsavdelning till hösten) och känner därför delvis igen sig i dessa situationer. Det här var en mycket fin och härlig läsning och det får en att tänka till på hur mycket som faktiskt kan skilja mellan barn i olika åldrar, men att det samtidigt finns för och nackdelar med att betraktas som det ena eller det andra. Illustrationerna i boken är också mycket fina.
 
Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...