söndag 4 februari 2018

Recension av De ursprungliga

Författare: Cecila Larsson Kostenius
Antal sidor: 280
Serie: De fem elementen, bok 1
Förlag: Visto förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Tretton år har gått sedan virusgudinnans pest skördade många människoliv. Den unge Odal har sedan dess levt ett undangömt, inrutat liv i klostret i Dalen. Där har han tränats inför hämnden. När så en kallelse kommer från den mystiske Eldkungen förändras allt. Kriget är nära förestående och världen hotas av död och undergång. Odal lämnar sin trygga tillvaro för att ansluta sig till kungens armé. Elementens olika människoraser måste nu lära sig att samarbeta för att ha någon möjlighet att kunna överleva kriget. Jordens barn Odal förs samman med luftens barn Svala, vattnets barn Pål och eldens barn Regina i kampen mot det femte elementet virus. Tillsammans ställs de inför det faktum att till och med deras gudinnor svävar i fara.

Den här boken var skriven på ett mycket fint sätt och jag gillade de person-och miljöbeskrivningar som vi får ta del av. Vi får därtill även en mycket intressant och utförlig beskrivning av hur denna värld kom till och hur pesten spreds. Även om vi får ta del av flertalet olika karaktärers perspektiv så är det lätt för läsaren att hålla koll på vem det är man läser om för tillfället då samtliga karaktärer har väldigt olika röster. Det framgår även tydligt hela tiden vilket element det är de hör till. Jag tycker att det här var en bra början på en ny serie och det skulle vara roligt att se vad som kan tänkas hända i nästa bok. I det stora hela så var det här en spännande och snabbläst bok med intressanta och distinkta karaktärer.

Boken får 3,5 av 5 stjärnor i betyg.