tisdag 27 februari 2018

Recension av Månsken

Författare: Erin Hunter
Antal sidor: 327
Serie: Warriors: Den nya profetian, bok 2 av 6 (i skrivande stund finns endast två ute på svenska).
Förlag: Bokfabriken, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Det har gått flera månar sedan de utvalda katterna lämnade sina klaner på uppdrag av Stjärnklanen och de är nu på väg hem igen. Den långa färden tillbaka till skogen kantas av faror och katterna tyngs dessutom av budskapet som Midnatt framfört - att alla klankatter måste lämna den plats där de och deras förfäder bott sedan urminnes tider. Hemma i skogen är ingenting sig likt och frågan är om de utvalda katterna kommer att hinna tillbaka innan allt är för sent.

Hunter har verkligen förmågan att fånga läsaren från första sidan med sina utomordentliga person-och miljöbeskrivningar! Jag hade dock lite svårt att komma ihåg vilken katt som kom från vilken klan och vilka som var syskon med varandra, men tack vare det superbraiga uppslagsverket som finns i början av boken, så var det lätt att kolla upp allt detta och därmed kunde jag slänga mig in i denna underbara värld igen! Det är omöjligt att inte dras med in i denna magiska och underbara värld, med alla katter och intriger som hela tiden får driva handlingen framåt. Jag gillar det faktum att vi får följa så väl de utvalda som de katter som är kvar i Åskklanen. Vi stöter även på ett antal nya karaktärer i denna bok som gör det hela minst sagt spännande, men även farligt! Det är ett antal frågor som blir besvarade i denna bok, samtidigt som det uppstår säkert ett dussin nya! Det är riktigt bra gjort då jag som läsare känner mig tillfredsställd med de svar jag fått, samtidigt som jag vill att bok tre skall komma ut så att jag kan få fler svar på vad som komma skall! Jag gillar dock inte riktigt denna serien lika mycket som jag faktiskt älskade den första profetian, men böckerna är fortfarande riktigt bra!