Recension av ...Får leken tåla

Författare: M.J Arlidge
Antal sidor: 412
Serie: Helen Grace, bok 4 av 5 (finns fler utgivna på engelska)
Förlag: LIND&CO, Ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Adlibris / Bokus

Mitt i natten lyses stadshimlen upp av skenet från tre stora eldsvådor. Det är mer än bara ett tragiskt sammanträffande. För kriminalkommissarie Helen Grace visar sig en ondska hon aldrig tidigare sett maken till. Bränderna kräver flera människoliv, och det framgår snart att de är noggrant planerade och iscensatta. Men utredningen hinner knappt börja förrän nya lågor slickar stadens byggnader och fler får sätta livet till. Pressen på Helen blir stor när allmänheten kräver att hon och hennes team ska hitta den skyldige och få ett slut på de fruktansvärda mordbränderna. Och som om det inte vore nog måste hon också hantera sina överordnade och säkerställa att den ambitiösa reportern Emilia Garanita inte stjälper polisens arbete. Utredningen blir till en krutdurk. Frågan är hur Helen ska orka stå emot sina egna demoner och kunna koncentrera sig på att hitta och oskadliggöra mordbrännaren.

Den här boken började minst sagt med buller och bång och man kastas i princip direkt in i en händelsefull och spännande handling. Jag var fast i den här boken inom 10 sidor och jag ville bara fortsätta för att ta reda på hur det skulle gå för alla inblandade och vad mer för hemska brott som skulle begås. Jag gillar hur Helen Grace även nu i bok fyra i serien fortsätter att utvecklas och förändras, samtidigt som vi får ta del utav både hennes privatliv och hennes arbetsliv. Vi får även lära känna offren och deras familjer väldigt ingående vilket gör att man inte kan annat än att känna medkänsla och därtill även sörja tillsammans med dem. Arlidge är en mästare på att få läsaren att känna precis som han vill, både när det gäller handlingen men även när det kommer till karaktärerna, det är det som gör hans böcker så himla bra!