tisdag 8 januari 2019

Recension av Skyward

Författare: Brandon Sanderson
Antal sidor: 513
Serie: Skyward, bok 1

Defeated, crushed, and driven almost to extinction, the remnants of the human race are trapped on a planet that is constantly attacked by mysterious alien starfighters. Spensa, a teenage girl living among them, longs to be a pilot. When she discovers the wreckage of an ancient ship, she realizes this dream might be possible—assuming she can repair the ship, navigate flight school, and (perhaps most importantly) persuade the strange machine to help her. Because this ship, uniquely, appears to have a soul.

Precis som vanligt när det kommer till Sandersons böcker så var även den här uppbyggd utav utomordentliga person-och miljöbeskrivningar, jag fullkomligt älskade karaktärerna, såväl huvudkaraktärerna som bikaraktärerna. Därtill var även världen riktigt bra uppbyggd och jag gillade verkligen hur allting utvecklades under bokens gång. Karaktärsutvecklingarna var otroligt bra, vilket fick mig att vilja fortsätta läsa boken och på så vis få reda på vad mer som karaktärerna skulle komma att stöta på. Handlingen är riktigt spännande och intressant och jag har alltid varit svag för böcker som handlar om skolsammanhang. Det är dock första gången jag läser en bok som utspelar sig på en pilotskola och det hela var ruggigt bra beskrivet. Vi fick även ta del utav diverse illustrationer för att man lättare skulle kunna visualisera de olika skepp eller taktiker som beskrevs i boken. Det som aldrig går att undvika när man läser en Sanderson-bok är all ond bråd död och delvis även brutalitet, den här boken fick mig att gråta flera gånger om och jag var inte alls mentalt redo för vissa scener då de bröt mitt hjärta itu. Som läsare ställde man sig en massa frågor hela boken igenom och allt eftersom fick man svar på sina frågor, därtill fick man även flertalet nya, vilket gör att jag knappt kan bärga mig i väntan på nästa bok i serien!