söndag 21 augusti 2016

Recension av A Dance With Dragons

Bilden är lånad från goodreads
Författare: George R.R Martin
Antal sidor: 1117
Serie: A Song Of Ice And Fire, bok 5 av 5

De sju konungarikenas framtid är osäker. Det jäser överallt i Västeros. I öster regerar Daenerys Targaryen, hennes många fiender är villiga att riskera allt för att oskadliggöra henne och hennes tre drakar. Men en ung man beger sig frivilligt iväg för att söka upp henne av helt andra skäl. Samtidigt tvingas Tyrion Lannister att fly med ett pris på sitt huvud, och det märkliga sällskap som blir hans allierade är inte vad de utger sig för att vara. Intriger och förräderi, maktspel och ond bråd död är ständigt närvarande. Fredlösa och präster, riddare och soldater, ädlingar och slavar, ingen går säker, ingen slipper undan. Många kommer att gå under, andra växer sig starkare i skuggan av mörkret. I tider av omvälvande förändring för ödets vindar och kampen om tronen dem samman till den mäktigaste dansen på liv och död som någonsin skådats.

Bok fem i serien är minst lika spännande och händelserika som de första fyra böckerna. Jag gillar att det är mycket svårt att förutse vad som komma skall. Man blir hela tiden överraskad över vart Martin väljer att föra läsaren. Sen så gillar jag även det faktum att vissa av karaktärerna nu stundtals korsar varandra, vilket blir mycket intressant. Tycker att det är intressant och kul att se att det inte hela tiden går som det var tänkt för de karaktärer man inte gillar så mycket. Sen går det visserligen inte superbra för någon karaktär, men det är på det viset Martin vill förmedla sin historia. Jag förstår verkligen inte hur någon kan komma på en sådan himla stor och komplicerad historia med så många djupa och fascinerande karaktärer. Hatten av för Martin säger jag bara! En serie av världsklass helt klart! Längtar tills dess att bok sex ges ut.

Det är väl föga förvånande att denna bok får 5 av 5 stjärnor för det har den verkligen förtjänat!