söndag 19 november 2017

Recension av Fantastiska vidunder och var man hittar dem (illustrerad utgåva)

Författare: J.K Rowling
Illustratör: Olivia Lomenech Gill 
Antal sidor: 133
Finns hos: Adlibris / Bokus

Adlibris beskrivning
Fantastiska vidunder och var man hittar dem är en omistlig introduktion till J.K. Rowlings magiska värld. Möt akromanteln, varselögat, den svenska kortnosingen, nundun, puffsurraren, vattufolket, fenixen och alla de andra magiska vidundren, som vi tidigare mött i Hogwartsskolboken med samma namn, i böckerna om Harry Potter, samt i filmen som hade premiär 2016. Denna fantastiskt fina fyrfärgsupplaga är illustrerad av Olivia Lomenech Gill, engelsk konstnär och illustratör. 

Mina åsikter
Jag älskar att läsa om alla olika vidunder och få lära mig om hur de ser ut, vilka krafter de har, hur farliga de är och så vidare. Man får lära sig så himla mycket om så många olika vidunder, vilket är lika roligt varje gång jag läser om dem. Redan när omslaget till denna bok släpptes var jag lite avigt inställd till hur illustrationen såg ut. Och lite avigt inställd är jag fortfarande nu när jag läst boken. Vissa av bilderna var hur snygga som helst och definitivt värda 5 stjärnor, medan andra illustrationer var alldeles för abstrakta och otydliga för att falla mig i smaken. Hade därtill mycket svårt för att till exempel en av drakarna beskrevs som 30 meter lång, medan bilden visade en drake som var större än berget bakom den. Helt oproportionerligt med andra ord, vilket var något som jag störde mig på. Jag hade hellre sett att Jim Kay gjorde illustrationerna även till denna bok. Men i det stora hela så kommer jag alltid att älska att läsa om alla vidunder och som sagt så föll några av illustrationerna mig i smaken.

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg, dock så får illustrationerna i genomsnitt 3 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...