lördag 4 november 2017

Recension av Nevernight

Författare: Jay Kristoff
Antal sidor: 427
Serie: Nevernight Chronicle, bok 1 av 2

En översättning av goodreas beskrivning
Den första boken i en ny fantasy-serie från New York Times bästsäljande författare. I ett land där tre solar nästan aldrig stiger, ansluter sig en blivande mördare till en lönnmördarskola som söker hämnd mot de makter som förstörde sin familj. Dotter till en avrättad förrädare, Mia Corvere, lyckas precis fly hennes pappas misslyckade uppror med sitt liv i behåll. Ensam och vännlös, gömmer hon sig i en stad byggd från en död guds ben, jagad av senaten och hennes faders tidigare kamrater. Men hennes gåva för att tala med skuggorna leder henne till dörren till en pensionerad mördare, och en framtid som hon aldrig föreställde sig. Nu är Mia lärd till den dödligaste fläkten av mördare i hela Republiken-Red Church. Om hon slår sina medstudenter i tävlingar om stål, gift och de subtila konsterna, kommer hon att bli en bland Blades of Blessed Murder, och ett steg närmare hämnden som hon önskar. Men en mördare är lös i kyrkans hallar, de blodiga hemligheterna i Mias förflutna återvänder för att hemsöka henne, och en plot för att få ner hela församlingen utspelar sig i skuggorna hon älskar. Kommer hon ens att överleva till inledande, än mindre ha henne hämnd?

Kristoffs skrivstil är minst sagt annorlunda, vilket var anledningen till att det tog mig ett tag innan jag verkligen kom in i berättelsen, samt att det gjorde att det tog mig en väldigt lång tid att läsa boken. Men jag tyckte ändå väldigt bra om den, då boken är fylld med fotnoter som fick mig att skratta rätt ut flera gånger. Vi har Mia som är allmänt sarkastisk och minst sagt snabb i mun och hon är rätt cool ändå. Och eftersom att den här boken följer blivande lönnmördare så är boken i allmänhet fylld utav många coola kickass karaktärer. Boken har även en ny och något annorlunda twist på ett numera ganska populärt koncept. Boken är därtill uppbyggd av välskrivna och utförliga miljö-och personbeskrivningar och det händer dessutom saker hela boken igenom, vilket gör att man aldrig tappar intresset.