söndag 12 november 2017

Recension av Shadow and bone

Författare: Leigh Bardugo
Antal sidor: 358
Serie: Grisha verse, bok 1 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris

Bokus beskrivning
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka. Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.
 
Mina åsikter
Det är helt omöjligt att inte falla pladask för Bardugos sätt att skriva, något som gjorde att jag oerhört fort var totalt fast i berättelsen. Miljö-och personbeskrivningarna är därtill riktigt bra gjorda och man kan inte annat än gilla samtliga karaktärer i boken, även de som man kanske inte borde gilla. Vi får träffa på flertalet karaktärer som är väldigt olika, men samtidigt väldigt intressanta och man kan inte låta bli att vilja fortsätta läsa bara för att få reda på mer detaljer om varenda en av dem. Bokens magisystem och värld är riktigt bra gjord och det är lätt som läsare att sätta sig in i hur det hela hänger ihop. Karaktärerna har därtill riktigt coola krafter som jag aldrig har läst om i någon tidigare bok. Även om det inte händer jättestora och världsomvälvande saker hela boken igenom, så är de mindre händelserna riktigt intressanta och spännande och får mig att vilja läsa vidare, fram tills dess att de storartade grejerna händer. Jag ser helt klart fram emot att ge mig på att läsa bok två i serien mycket snart!

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...