onsdag 15 november 2017

Recension av To all the boys I've loved before

Författare: Jenny Han
Antal sidor: 355
Serie: To all the boys I've loved before, bok 1 av 3

Sextonåriga Lara Jean har fått en gammal hattask av sin mamma, och i den förvarar hon alla sina kärleksbrev. Inte kärleksbrev som hon har fått, utan kärleksbrev hon själv har skrivit till personer hon har varit kär i. I breven vågar hon uttrycka allt det där hon inte kan i verkligheten, och hon försluter dem noggrant och lägger ner dem i hattasken, gömda för världen. Det är väldigt viktigt att de förblir just gömda. Speciellt eftersom hennes senaste förälskelse råkar vara hennes storasysters före detta pojkvän. Men en dag är breven borta. Postade. Och alla killar som Lara Jean någonsin har gillat får reda på hur hon känner. Helt plötsligt är hennes kärleksliv, som tidigare bara existerade i fantasin, högst verkligt och definitivt utom kontroll.

Det här är en väldigt snabbläst och härlig berättelse, med mysiga karaktärer och konstanta intriger. Boken är uppbyggd av riktigt bra och utförliga miljö-och personbeskrivningar, som gör det lätt för mig som läsare att se allting som händer framför mig. Jag tyckte det var riktigt uppenbart vem det var som hade mailat ut alla breven, något som tog Lara Jean en hel evighet att ta reda på, men jag tyckte inte att det tog speciellt mycket ifrån upplevelsen. Det var riktigt roligt att få läsa om killarnas reaktioner när de fått sina brev, även fast jag tycker att detta hade kunnat få ta upp en större del av berättelsen än det faktiskt gjorde. Jag gillar därtill syskondynamiken som finns mellan Lara Jean, Margo och Kitty, de är alla tre mycket olika som individer vilket gör att det blir riktigt roligt att läsa om dem och deras relation. Romansen som växer fram i denna bok är dessutom riktigt gullig och man kan inte annat än gilla den.