tisdag 17 september 2019

Recension av Är du min bror?

Författare & Illustratör : Liu Hsu-Kung
Åldersgrupp: 3-6 år
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
En berättelse om hopp och hemmahörande. Kanske kan två pusselbitar höra samman, även om de inte riktigt passar ihop.

Den brandgula hästen har länge sökt efter sin försvunna bror. Men det är inte lätt i den stora staden, med endast ett sönderrivet foto som ledtråd. Min bror borde ha brandgul hud och svart hår. Och vara snabb precis som jag, tänker den brandgula hästen. Men ingen han möter passar in på beskrivningen. Någon är brandgul, men är inte en häst. En annan har svart hår och är snabb, men är ett lejon. Och en bil är ju snabb, men är verkligen inte hans bror Till slut möter han en brun häst som också har ett halvt sönderrivet foto. Har han äntligen hittat sin bror?


Mina åsikter
En mycket fin berättelse om en häst som letar efter sin bror. En riktigt hjärtskärande berättelse om att sakna en del utav sig själv. Som vuxen föll jag direkt för såväl berättelsen som illustrationerna och bokens budskap är kristallklart och underbart och bör läsas för samtliga barn. Barnen gillade bilderna mycket med såväl hästar som snabba bilar, de var dock för små (2,5 år) för att riktigt förstå sig på bokens budskap. Men de uppskattade likväl boken. (Boken får ett halvt poäng avdrag p.g.a att fonten gör det svårt att läsa texten.

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...