lördag 28 april 2018

Recension av Far from the tree

Författare: Robin Benway
Antal sidor: 374

En samtida roman om tre adopterade syskon som hittar varandra i precis rätt ögonblick. Att vara mellanbarn har sina fördelar och nackdelar. Men för Grace, ett enda barn som adopterades vid födseln, och upptäckte att hon är ett mellanbarn är det en helt annan åktur. Efter att ha satt sitt eget barn upp för adoption, söker hon efter sin biologiska familj, inklusive- Maya, hennes högljudda yngre biologiska syster, som har mycket att säga om deras nyfunna familjeband. Efter att ha vuxit upp som den snarkiga brunetten i ett hus som är fullt av glada redheads, kan hon snabbt se spår av sig själv i dessa människor som inte riktigt är främlingar. Och när hennes adoptivfamiljs långa begravda problem börjar explodera till ytan, kan Maya inte låta bli att undra, vart exakt det är hon hör hemma. Och Joaquin, deras stoiska äldre biologiska bror, som inte har något intresse av att binda över sin delade biologiska mor. Efter sjutton år i fosterhemmet har han lärt sig att det inte finns några hjältar, och hemligheter och rädslor hålls bäst nära, där de inte kan skada någon annan än honom.

Det här är den första boken jag har läst av Robin Benway, men jag kan lova att jag kommer att läsa fler! Jag gillade det faktum att vi fick ta del utav alla tre syskonens liv. Detta då de var uppvuxna under totalt olika omständigheter och därmed hade väldigt olika erfarenheter med sig. Men även det faktum att de allihop har väldigt olika personligheter, samtidigt som man märker av vissa grejer som de alla har gemensamt. Vilket gjorde det mycket intressant när Grace, Maya och Joaquin försökte lära känna varandra. Med andra ord var personbeskrivningarna väl utförda och det gjorde det lätt för mig att se allting framför mig, samma sak gällde miljö-beskrivningarna som finns med i boken. Handlingen var spännande och händelsefull och jag visste aldrig vart berättelsen var på väg, vilket gjorde boken väldigt snabbläst!