tisdag 17 april 2018

Recension av Scythe

Författare: Neal Shusterman
Antal sidor: 435
Serie: Arc of a scythe, bok 1 av 3 (bok 3 kommer 2019)

Du skall döda. En värld med ingen hunger, ingen sjukdom, inget krig, ingen elände. Mänskligheten har erövrat alla dessa saker och har även erövrat döden. Nu är scythes de enda som kan avsluta livet - och de är befallda att göra det för att hålla befolkningens storlek under kontroll. Citra och Rowan väljs till lärling till en scythe-en roll som inte vill. Dessa tonåringar måste behärska "konsten" att ta livet, vet att konsekvensen av misslyckande kan innebära att man förlorar sin egen.

Den här boken har minst sagt en mycket intressant och annorlunda typ av handling, som jag aldrig förut stött på. Vilket helt klart var en av anledningarna till varför jag ville läsa denna bok och det var även en stor anledning till varför jag gillade den. Boken var därtill uppbyggd av riktigt bra person-och miljöbeskrivningar som hjälpte till att föra handlingen framåt. Vi får lära känna Citra och Rowan som båda två kommer från olika levnadsförhållanden och totalt olika liv, men vars framtider vävs samman då de blir utvalda att bli lärlingar till en scythe. Det är intressant att få följa med dessa två karaktärer och få reda på hur de reagerar på dessa livsomväldande lärlingskap och hur de tar sig an sina nya arbetsuppgifter. Den här boken är stundtals ganska mörk och grym, men samtidigt väldigt spännande och fick mig därför att vilja fortsätta läsa. Bokens handling tog därtill diverse oförutsägbara vändningar som gjorde att boken blev väldigt snabbläst.