söndag 29 april 2018

Recension av The Throne of fire

Antal sidor: 452
Serie: The Kane Chronicles, bok 2 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris

Ända sedan de egyptiska gudarna släpptes lösa i vår moderna värld har syskonen Carter och Sadie Kane haft problem. Som arvtagare till Livets hus besitter de magiska förmågor, men nu är deras hittills farligaste fiende ormguden Apep på väg att ta över världen. Om de inte lyckas stoppa honom på bara några få dagar kommer det att innebära slutet för jorden och hela mänskligheten.
För att kunna besegra Apep är Carter och Sadie tvungna att återuppliva solguden Ra en utmaning ingen magiker lyckats med tidigare. Men först av allt måste de leta upp de tre delarna av Ras bok och uttala den magiska formel som krävs. Sökandet tar dem från New York till London, via S:t Petersburg och slutligen till den egyptiska öknen... Ska de hinna förgöra Apep innan han sväljer solen och låter jorden gå under?

Precis som den första boken i serien så är The Throne of fire uppbyggd av utomordentliga person-och miljöbeskrivningar med fantastiska karaktärer som för berättelsen framåt med en stor dos humor. Jag gillar hur vi får allt mer information om de egyptiska gudarna, samt om huvudkaraktärernas liv. Vi får även lära känna flera nya karaktärer som man inte kan annat än börja gilla med en gång. Även i den här boken händer det saker hela tiden och det är mycket svårt att försöka förutse vad som komma skall och hur Carter och Sadie skall kunna klara av att överkomma alla svåra motgångar. Det jag tyckte var mindre bra och nästan lite irriterande i den här boken var hur mycket "screen time" Carter och Sadies alla olika förälskelser får, speciellt Carters, som blev ganska tjatig och jag gillar inte riktigt den vändningen av berättelsen. Men i det stora hela var det här en mycket bra och spännande bok och jag ser verkligen fram emot att läsa den tredje och avslutande delen i serien.