onsdag 24 oktober 2018

Recension av Styx märke

Författare: Hanna Blixt
Illustratör: Therese Larsson
Antal sidor: 121
Serie: Sagofallen, bok 1 av 5 
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
På flykt undan Styx soldater söker de båda syskonen Sofia och Leo skydd i en ihålig ek. Trädet sluts omkring dem och de märker när hålet öppnar sig igen att de befinner sig i en helt annan värld. Kvar finns inga mörka gator och betonghus i spillror. Grönskan som omger dem badar i ljus. Rakt under deras fötter finns frodigt grönt gräs och färgglada blommor. Framför dem en sommaräng. De har kommit till Sagofallen. Med hjälp av enhörningen Månstråle ger sig barnen ut på ett hisnande och farligt äventyr, samtidigt som en ryslig kamp rasar mellan de svarta och vita pjäserna på schackbrädet! 

Mina åsikter
Det här var en jättemysig bok för mellanstadieåldrarna, man kan inte annat än gilla en bok som innehåller såväl talande djur som magi och enhörningar. Jag fastnade för bokens karaktärer Sofia och Leo med en gång och boken kickar igång med buller och brak, vilket är något som jag alltid uppskattar. Syskonens uppdrag gör boken riktigt spännande och de stöter på en massa olika typer av individer som antingen stjälper deras framgång eller hjälper dem. Det var stundtals lite klurigt att lista ut vad som komma skulle, vilket gjorde att läsningen med spännande och boken snabbläst. Therese Larssons illustrationer är därtill jättefina och drar in läsaren ännu djupare in i berättelsen. Boken är uppbyggd utav riktigt bra person-och miljöbeskrivningar och jag gillade verkligen världsuppbyggnaden också.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...