onsdag 27 april 2016

Recension av The Danish Girl

Författare: David Ebershoff
Antal sidor: 292

En översättning av Goodreads beskrivning
Det börjar med en fråga, en enkel tjänst ställd av en hustru till sin man, vilket satte igång en förvandling ingen hade kunnat förutse. Einar Wegener och hans amerikanska hustru Greta Waud har varit gifta i sex år, men har ännu inget barn. Båda två är konstnärer, de lever ett liv i bohemisk matthet i Köpenhamn tills en dag då deras liv oåterkalleligt förändras. The Danish Girl visar den intimitet som definierar ett äktenskap och den nästan bortglömda berättelse om kärleken mellan en man som upptäcker att han är i själva verket är en kvinna, och hans hustru som skulle offra vad som helst för honom.

Ebershoff har lyckats fånga denna berättelse och förmedlar den på det mest gripande av sätt. Man är fast inom några sidor och man vill inte lägga ifrån sig boken. Man får följa med Einar i hans resa och strävan efter att få bli kvinna. Han besöker en massa doktorer där alla utom en i princip säger att han är galen och att han har blivit besatt av djävulen. De vill göra en lobotomi på honom, något vi alla idag vet inte är en direkt bra idé. Det här är en hjärtskärande och gripande berättelse, som verkligen ger läsaren en djupare insyn i den värld som Einar befann sig i under 1920-talet. Det här är en bok som jag starkt skulle rekommendera till alla som funderar på om denna bok skulle vara något för dem. Högst upplysande och informationsrik bok.

Bokens betyg hamnar på 4 av 5 stjärnor, då boken i slutet stundtals var lite långdragen.

Värt att nämna
Einar Wegener var en faktisk person som levde i slutet av 1800-talet till början av 1900-talet. Denna bok är inspirerad av honom och hans fru och enligt författaren är det en del av bokens händelser som är inhämtade från intervjuer och annat material som kommer direkt från de berörda parterna i detta fall. Dock så har författaren även hittat på en hel del själv.