tisdag 19 april 2016

Recension av The Martian

Bilden är lånad från bokus
Författare: Andy Weir
Antal sidor: 324

Bokus beskrivning
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever; i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Mina åsikter
Det här är faktiskt första gången på länge som jag har haft riktigt svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om en bok. Jag hade jättehöga förväntningar på boken då jag har hört så mycket bra om den... Men jag måste faktiskt erkänna att det tog mig ett bra tag innan jag kom in i själva boken. Jag blev rätt uttråkad i början och lade ifrån mig den hela tiden och läste istället någon annan bok som jag just då ansåg var "roligare". Det är rätt så mycket biologi, kemi och fysik-snack i denna boken som blir rätt så långtråkigt i längden. Samt det faktum att Mark Watney faktiskt är ensam på mars... det enda man får läsa flera kapitel på raken är bara hans tankar, som låt oss inse inte alltid är så himla spännande och fängslande då han mest räknar, klagar eller lagar saker. Ah nä jag vet inte riktigt vad jag skall säga om denna bok. Jag ville så gärna gilla den jättemycket. Men för mig kändes boken mest "blah". Dock så är det här ju verkligen den perfekta boken för folk som är intresserade av Mars, rymden och rymdfarkoster. Efter som att det är hela poängen med boken.

Mitt betyg
Efter min något bittra recension så hanmnar ändå betyget på 3 av 5 stjärnor då Weir ändå lyckas få in en del humor i boken. Stundtals kommer man på sig själv med att sitta och fnissa då Mark Watney ibland drar en del roliga skämt för sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...