torsdag 14 april 2016

Recension av Unga kvinnor

Bilden är lånad från Goodreads
Författare: Louisa May Alcott
Antal sidor: 351
Originaltitel: Little Women
Serie: Little Women, bok 1 av 3


Goodreads beskrivning
Systrarna March växer upp i en pittoresk liten stad i 1860-talets USA. Det är den vackra och lite fåfänga Meg, pojkflickan Jo, känsliga Beth och romantiska Amy. Deras far är ute i kriget, familjen har ont om pengar och de får klara sig så gott de kan. Visst drömmer de om att bli rika och uppvaktade. Men som Jo säger: - Jag tror inte att fina unga damer har ett dugg roligare än vi, trots våra gamla klänningar och våra för små skor ...

Mina åsikter
Det här var en sån där bok som man råkar gå förbi i bokhandeln och man verkligen fastnar för omslaget och man bara vill veta mer. Insåg sedan när jag faktiskt läste titeln på boken att detta var en bok jag velat läsa i flera år, så vad var då bättre än att köpa den just där och då under rean liksom. Det här var en sån där underbar och mysig bok som man behöver ibland efter att ha läst en massa händelsefulla böcker med mycket action i. Det här en av de böcker man verkligen förstår varför den betraktas som en klassiker. Helt underbar med härliga karaktärer, levande beskrivningar, sorg, lycka och så vidare.Det finns något litet för alla helt enkelt. Man vill helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Ibland är den riktigt hjärtskärande och man bara sitter och hoppas att allt skall lösa sig för de inblandade karaktärerna. Jag gillade definitivt karaktären Jo (Josephine) hon var så himla härlig och hon var nog lite före i sin tid (boken gavs ut 1868) då hon var så pojkaktig och inte alls betedde sig som flickorna skulle göra på den tiden. Något som jag fann oändligt roande. Samt att Jo, liksom jag var en riktig bokmal. Kan helt klart känna igen mig en del i henne. Något som alltid är roligt och förhöjer läsupplevelsen ytterligare. Den här boken har allt fått följa med till jobbet, gymmet, skolan, landet och Liseberg under den tiden jag läst den. Svårt att lägga bort med andra ord. Skall definitivt se till att läsa de resterande böckerna i denna underbara serie.

Mitt betyg
Bokens omdöme hamnar på 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...