torsdag 24 maj 2018

Recension av Alcatraz vs. the evil librarians

Författare: Brandon Sanderson
Illustrationer: Hayley Lazo
Antal sidor: 294
Serie: Alcatraz, bok 1 av 6 (bok 6 förväntas komma ut i december 2018)

På sin trettonde födelsedag får fosterbarnet Alcatraz Smedry en säck med sand i posten - hans enda arv från hans far och mor. Han lär sig snart att det här inte är en vanlig väska med sand. Den blir snabbt stulen av the evil librarians kult som tar över världen genom att sprida felaktig information och undertrycka sanningen. Alcatraz måste stoppa dem med det enda vapnet han har: en otrolig talang för att förstöra saker.

Det här är en fartfylld bok riktad till barn i mellanstadieåldern, men det passar egentligen till barn och vuxna i alla åldrar! I och med Sandersons miljö-och personbeskrivningar var jag fast från första sidan. Karaktärerna är allihop väldigt olika varandra och de är minst sagt speciella. Jag gillade det faktum att karaktärerna hade olika typer av krafter som är minst sagt ovanliga, jag har aldrig läst om några liknande krafter förut. I ärlighetens namn har jag aldrig läst en bok som ens påminner om den här, vilket gör att den var oerhört beroendeframkallande och jag kunde inte lägga ifrån mig boken förrän den var utläst. Det var därför som jag läste slut den på en och samma dag. Lazos illustrationer är riktigt bra och tillför väldigt mycket till berättelsen. Det händer väldigt mycket i den här boken mest hela tiden, den är oförutsägbar, rolig och allmänt underhållande. Vi får i denna första bok ta del utav denna värld, vi får svar på en hel del frågor samtidigt som vi efter bokens slut är kvarlämnade med en väldans massa obesvarade frågor, vilket gör att jag knappt kan bärga mig efter att börja läsa bok två. Det här är helt klart en serie som jag kommer att fortsätta läsa!