söndag 6 maj 2018

Recension av Anna-Lisas val

Författare: Eli Åhman Owetz
Antal sidor: 237
Förlag: Bokfabriken, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!

Skulle du vara intresserad av att hoppa in som auktionsutropare? Anna-Lisa blir ställd när hon får frågan. Skulle hon verkligen klara av det? Vännerna och Rutger stöttar henne: det är klart hon ska prova, det är ju bara en liten auktion. Men när det väl är dags visar det sig vara en stor gårdsauktion med tusentals prylar. Trots nervositeten gör Anna-Lisa succé och erbjudanden börjar trilla in. Vill hon kanske ropa på en auktion på Åland också? För en sekund tvekar hon. Men visst måste risken vara minimal att stöta på Ralf, raggaren som hon blev häftigt förälskad i sommaren då hon gick på luffen? Dessutom är Anna-Lisa nyförlovad med Rutger. Hon skulle aldrig falla för Ralf igen.

Jag måste börja med att säga att det här inte är den genre jag vanligtvis läser. Det jag gillar med den här boken är det faktum att miljö-och personbeskrivningarna är väl utförda. Vi har flertalet intressanta karaktärer och jag gillar det faktum att Anna-Lisa handlar antikviteter och det faktum att hon tog på sig jobbet som auktionsutropare. Boken är skriven på ett fint sätt som ger texten ett bra flyt och därmed gör boken mycket snabbläst. Det jag inte riktigt blev såld på var kärlekstriangeln som utspelar sig i den här boken, men det är bara för att jag är en stark motståndare till sådana. Men den var ändå välskriven och man fick på ett bra sätt sätta sig in i de olika karaktärernas syner på det hela. Det hände därtill en hel del oförutsägbara saker i boken som förde såväl handlingen som spänningen framåt. I det stora hela var det här en mycket mysig läsning.

Boken får 3 av 5 stjärnor i betyg.