onsdag 2 maj 2018

Recension av Pivot Point

Antal sidor: 343
Serie: Pivot Point, bok 1 av 2
Finns hos: BokusAdlibris

Att veta utfallet gör inte alltid ett val lättare ... Addison Colemans liv är en stor "What if?" Som en searcher, när Addie står inför ett val kan hon titta på framtiden och se båda resultaten. Det är den ultimata försäkringsplanen mot katastrof. Eller så tänkte hon. När Addies föräldrar överraskar henne med nyheterna om skilsmässan måste hon välja vem hon vill leva med - sin far, som lämnar den paranormala föreningen för att leva bland "normerna" eller hennes mamma, som stannar kvar i det livet Addie alltid känt till. Addie älskar sitt liv precis som det är, så hennes svar borde vara enkelt. En sökning sex veckor fram i tiden visar att det inte är det. I en potentiell framtid anpassar Addie till livet utanför Compound som den nya tjejen i en gymnasium där hon möter Trevor, en söt, känslig konstnär som förstår henne. I den andra versionen uppvaktas Addie av den hetaste killen i skolan, men hon ville aldrig vara en quarterbacks flickvän. När Addies far blir ombedd att samråda om ett mord i samfundet dras hon omedvetet in i ett farligt spel som hotar alla hon håller kära. Med kärlek och förlust i båda liven kommer allt ner till vilken verklighet hon är villig att leva igenom ... och vem hon inte kan leva utan.

Den här boken utgår från ett mycket intressant koncept som jag aldrig tidigare har läst om. Jag har sedan tidigare endast läst Kasie Wests contemporary-böcker vilket gjorde att jag inte riktigt visste vad jag hade att vänta mig från en fantasi-bok skriven av henne. Men jag blev väldigt positivt överraskad. Boken var lika välskriven som hennes andra då de var uppbyggda av utförliga person-och miljöbeskrivningar. Karaktärerna var väldigt olika varandra och hade minst sagt coola krafter, varav vissa hade jag aldrig hört talas om förut, vilket gjorde berättelsen ännu mer intressant. Det var även en hel del karaktärsutveckling i samband med hel del mystik. Jag var fast från första sidan och jag bara drogs med in i berättelsen och jag kunde inte alls förutse vad som komma skulle. Boken var därtill mycket snabbläst och spännande och jag beställde bok två med en gång efter att jag hade läst ut den här! Kan knappt bärga mig i väntan på att läsa bok två!

Boken får en stark 4 av 5 stjärnor i betyg.