lördag 12 maj 2018

Recension av Story thieves

Författare: James Riley

Antal sidor: 400

Serie: Story thieves, bok 1 av 5

Livet är tråkigt när du bor i den verkliga världen, istället för att vara stjärnan i din egna bokserie. Owen vet det bättre än någon, vad med den verkliga världens läxor och sysslor. Men allt förändras dagen då Owen ser det omöjliga att hända - hans klasskompis Bethany klättrar ut ur en bok i biblioteket. Det visar sig att Bethany är halvfiktiv och har letat efter varje bok som hon kan hitta efter sin saknade far, en fiktiv karaktär. Bethany kan inte låta någon annan lära sig hennes hemlighet, så Owen föreslår en deal: Allt hon behöver göra är att ta honom till en bok i Ovens favorit Kiel Gnomenfoot-serie, och han kommer aldrig att säga ett ord. Förutom att besöka boken kan Bethany hitta sin pappa ... Eller så kan det förstöra hela Kiel Gnomenfoot-serien, avslöja Bethanys hemlighet för hela världen och tvinga Owen att leva ut Kiel Gnomenfots sista (mycket sista) äventyr.

Det här var en mycket spännande bok med riktigt bra miljö-och personbeskrivningar. Karaktärerna Bethany och Owen var otroligt olika varandra, men de var riktigt påhittiga och coola på sina egna sätt. Samtidigt som Owen många gånger var riktigt rolig. Bokens handling var riktigt spännande och den var uppbyggd på ett sätt som gjorde att jag bara ville fortsätta läsa. Jag har aldrig läst något liknande tidigare och det var jättehäftigt varje gång de hoppade in i en bok och allt som kunde gå fel i princip gick fel. Den här boken gav mig definitivt mersmak och jag ser fram emot att läsa de resterande böckerna i serien.