torsdag 18 januari 2018

Recension av Love, life and the list

Antal sidor: 384

Den sjuttonårige Abby Turners sommar går inte som hon hade planerat. Hon har en inte så hemlig men definitivt obesvarad förälskelse på sin bästa vän, Cooper. Hon har inte kunnat hantera sin mammas växande problem med ångest. Och nu har hon blivit avvisad från en konstutställning eftersom hennes arbete "inte har något hjärta". Så när hon får ett annat tillfälle att visa sina målningar, kommer Abby inte att ta några chanser. Det är där listan kommer in. Abby ger sig en månad för att göra tio saker, allt från möta en rädsla (# 3) för att lära sig en främlings berättelse (# 5) att bli kär (# 8). Hon vet att om hon kan slutföra listan blir hon den typ av konstnär hon alltid drömt om att vara. Men när tidsfristen närmar sig inser Abby att det inte är så enkelt att komma igenom listan som det verkar ... och det kanske - bara kanske - kan hon inte ändra sin konst om hon inte är villig att förändra sig själv.

Det här är helt klart en av mina nya favoriter skrivna av Kasie West! miljö-och personbeskrivningarna är utomordentliga vilket gör det lätt för läsaren att se allting framför sig. Abby och Coopers vänskap är bara för underbar och gullig och man kan inte annat än att gilla dem tillsammans. Vi får även ta del av riktigt stora och väl utförda karaktärsutvecklingar under bokens gång, vilket är en stor del utav bokens mening. Det faktum att Abbys mamma tampas med ångest är ett stort fokus i boken och hur man som dennes barn kan behöva hjälp och stöttning av någon utomstående för att veta hur man skall agera och hur det går att hjälpe denne. Det här var något som jag tyckte förmedlades på ett bra sätt. Jag kan inte heller annat än gilla Abbys relation med pappan, något som förmedlas endast med hjälp av e-mail och några enstaka videosamtal. Men det var ändå något som blev oerhört tydligt ändå.