tisdag 30 januari 2018

Recension av Norra Latin

Författare: Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 578
Serie: Stockholmsserien, bok 1

Tamar drömmer om att bli skådespelare. Clea är uppvuxen på teatern och filminspelningar. En regnig augustidag börjar de första året på teaterprogrammet på Norra Latin i Stockholm. De går i samma klass, men lever helt olika liv. Tamar har flyttat till en ny stad utan vänner och familj. Clea har bott i Stockholm hela sitt liv och har en självklar position på skolan.

Men Norra Latin är en plats med en mörk hemlighet. En hemlighet som förändrar allt och flätar samman Tamars och Cleas liv på ett sätt de aldrig kunnat föreställa sig.

En Sara Bergmark Elfgren bok kan ju faktiskt aldrig sitta fel! Bergmark Elfgren har i denna bok en massa välutvecklade karaktärer som man får lära känna med hjälp av utomordentliga person-, men även miljöbeskrivningar. Vi får även vara en del av diverse karaktärsutvecklingar som sker under en längre tid, vilket gör att man börjar gilla karaktärerna ännu mer. Bokens koncept är riktigt spännande och välutvecklat och som läsare kan man inte annat än att dras in i berättelsen och det är nästintill omöjligt att lägga ifrån sig boken när man väl har börjat läsa den. Det enda "minuset" jag egentligen kan komma på med den här boken är att den stundtals känns lite väl lång och den hade kunnat kortas ned något utan att bokens handling påverkats i någon större grad. Men i det stora hela så var det här en riktigt bra och spännande bok och det hände väldigt mycket saker som var svårt att förutse.