måndag 27 augusti 2018

Recension av Vicious

Författare: V.E. Schwab
Antal sidor: 364
Serie: Villians, bok 1 av 2 (bok två släpps i september 2018).
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Victor and Eli started out as college roommates—brilliant, arrogant, lonely boys who recognized the same sharpness and ambition in each other. In their senior year, a shared research interest in adrenaline, near-death experiences, and seemingly supernatural events reveals an intriguing possibility: that under the right conditions, someone could develop extraordinary abilities. But when their thesis moves from the academic to the experimental, things go horribly wrong.

Ten years later, Victor breaks out of prison, determined to catch up to his old friend (now foe), aided by a young girl whose reserved nature obscures a stunning ability. Meanwhile, Eli is on a mission to eradicate every other super-powered person that he can find—aside from his sidekick, an enigmatic woman with an unbreakable will. Armed with terrible power on both sides, driven by the memory of betrayal and loss, the archnemeses have set a course for revenge—but who will be left alive at the end?


Mina åsikter
Jag gillade verkligen den här bokens koncept, då man som läsare får vara med redan från börja, det vill säga att man får ta del utav hur Eli och Victor fick sina krafter. Vi får därtill ta del utav historien med diverse tillbakablickar, samtidigt som vi stundtals även får läsa i nutid, något som är gjort på ett snyggt sätt. Boken är därtill uppbyggd utav välutförda miljö-och personbeskrivningar. Jag gillade både Eli och Victor, fast på väldigt olika sätt, och i och med tillbakablickarna så fick man lära känna dem på djupet, vilket gjorde det lättare att förstå dem. Det gjorde mig dock lite snurrig i skallen då det egentligen inte går att stämpla respektive karaktär som god, eller ond, något som det brukar gå att göra i majoriteten av de böcker jag vanligtvis läser. Men i det stora hela så var det en riktigt intressant och spännande bok, med välskrivna karaktärer med intressanta krafter.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...