torsdag 19 oktober 2017

Böcker jag läst för skolan

Vi har nog allihopa haft i uppgift att läsa böcker i skolan, men i vilket syfte och vad tyckte jag egentligen om böckerna? Idag delar jag med mig lite kort om några av de böckerna jag läst för skolans räkning.
 
Det här är nog en bok som halva svenska folket fått läsa i skolan, men den här boken fick jag alltså läsa i såväl femte klass, som i en kurs på universitetet. Om jag skall vara ärlig så är jag inte ett jättestort Astrid Lindgren-fan och speciellt Pippi har jag alltid varit avigt inställd till, men läst den har jag ändå gjort, flera gånger.

Goodreads beskrivning
Pippi Långstrump är den starkaste och snällaste och roligaste och rikaste flickan i hela världen. Hon bor alldeles ensam i Villa Villekulla med sin häst och sin apa Herr Nilsson. En hel kappsäck full med gullpengar har hon också.

I huset bredvid bor Tommy och Annika, och sedan Pippi flyttade in har allt blivit mycket roligare! För Pippi bakar pepparkakor direkt på golvet, hon kan lyfta sin häst på rak arm och hon leker kull med poliser när de kommer och vill hämta henne till ett barnhem.

 
Jane Eyre av Charlotte Brontë läste jag på gymnasiet, för att sedan kunna skriva en inlämning om den... inte visste jag när jag satte mig ner med denna bok för första gången att den skulle komma att bli en av mina absoluta favoritböcker?! Älskade verkligen denna bok och jag hoppas på att kunna läsa om den inom en snar framtid.

Goodreads beskrivning
Jane Eyre, är Charlotte Brontës mest älskade och lästa roman. Skildringen av den unga flickan Janes svåra uppväxt, hennes tid på välgörenhetsskola, hennes ankomst till Thornfield Hall och mötet med den gåtfulle mr Rochester och hans dunkla hemlighet är sedan länge en klassiker. Det har skrivits spaltmeter om romanen, och utifrån vitt skilda motiv: feminism, religion, symbolism, kärlek, passion, natur, barn, sociala frågor och så vidare. Generation efter generation har levt med, gråtit med, skrattat med den unga flickan Jane Eyre och hennes långa och krokiga väg fram till ett självständigt liv.

Möss och människor av John Steinbeck har jag läst även den två gånger för skolans räkning. Första gången var jag sisådär 14 år och läste den för svenskan i högstadiet. Andra gången skulle jag läsa den på engelska till engelskan första året på gymnasiet. Ju fler gånger jag läste den och ju äldre jag blev, desto vackrare skriven tyckte jag att den var och den får mig som läsare att känna en hel massa grejer. Ser faktiskt fram emot att läsa denna bok en tredje gång inom en snar framtid.

Goodreads beskrivning
De skönaste planer, de må vara uppgjorda av möss eller människor, går ofta om intet, säger Robert Burns i sin dikt som gett namn åt John Steinbecks mästerliga lilla roman om de två kringvandrande lantarbetarna Lennie och George. George har hand om förståndet och fantasin och får ständigt för den snälle men klent begåvade Lennie berätta om deras gemensamma framtidsdröm, en egen bondgård i Kalifornien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...