tisdag 7 november 2017

Recension av Nyckeln till Hinsides

Författare: Albin och Karin Alvtegen
Antal sidor: 180
Serie: Hinsides-trilogin, bok 1 av 2
Förlag: Brombergs förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Huset Trakeborg har stått tomt i många år sedan den mystiske ägaren spårlöst försvunnit. De 12-åriga tvillingarna Linus och Linnéa flyttar in över sommaren, tillsammans med sin mamma som ska restaurera huset. Linnéa är svårt handikappad sedan födseln och Linus ser inte fram emot en sommar i ett ödsligt hus mitt ute i ingenstans, utan något att göra. Men redan första natten hör han underliga ljud i väggarna och snart börjar saker försvinna. När Linus letar efter ledtrådar i huset hittar han en nyckel under några uppbrutna golvbrädor. Vem har gömt nyckeln - och vart leder den? 

Mina åsikter
I den här boken får vi följa tvillingarna Linus och Linnéa som medan de bor på Trakeborg upptäcker ingången till Hinsides. En riktigt intressant tappning på detta koncept och jag var fast redan från första sidan! Boken är uppbyggd av riktigt bra och utförliga miljö-och personbeskrivningar och det händer verkligen saker hela tiden! Det leder till att läsningen blir oerhört spännande och beroendeframkallande och det var riktigt svårt att lägga ifrån sig boken innan den var utläst. Jag gillade karaktären Linus då han var modig, smart och uppfinningsrik när det krävdes. Samt att vi har hans tvillingsyster Linnéa som sitter i rullstol, vilket öppnar upp dörrar för ännu fler barn, som kanske kan känna igen sig själva eller folk de känner i just den karaktären. Det är första gången jag läser en mellanstadiebok med en karaktär som har en hjärnskada och därmed är rullstolsbunden, så stort plus för det! Sedan gillar jag även att en karaktär i boken aldrig benämns som hon eller han, då det sägs vara oväsentligt i sammanhanget och karaktären benämns därför hela boken igenom som hen. Det var definitivt ett positivt inslag i boken som jag önskar fanns med i fler böcker, då framför allt i mellanstadieböcker. Eftersom att jag fastnade så totalt för denna bok så började jag läsa bok två med en gång efteråt!
 
Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...