tisdag 14 november 2017

Recension av Vit lögn: deckarroman

Författare: Christer Wallgren, Ett stort tack för detta recensionsexemplar!
Antal sidor: 172
Finns hos: Bokus / Adlibris

Per som är polis far över halva jordklotet för att få information, som olika myndigheter och ägaren av stöldobjektet, inte vill skicka i varken brev eller mail. Värdet på objektet är hela 8 miljoner dollar, vilket innebär ungefär 70 miljoner kronor. John gjorde visserligen bra affärer med folk i USA men hatet satt som en tagg och gnagde från uppväxten då hans hemland drabbades av amerikanernas framfart. Om han kunde lägga beslag på myntet skulle han inte bara skymfa "Stars and Stripes" utan även kunna visa upp både mod och stor förslagenhet inför vännerna. Självklart kunde de gärna förstå att han hade en viss makt också, det skadade inte. Per hade fått uppdraget att se till att myntet skyddades men händelsen tar en helt annan vändning, trots alla förberedelser.

Det här var en riktigt snabbläst bok, med tydliga och bra miljö-och personbeskrivningar. Alla karaktärerna är dessutom väldigt olika varann, då de står på olika sidor om lagen. Det roligt att läsa om fallet ur båda vinklarna. Det som dock stundtals gjorde mig lite förvirrad var det faktum att vi bytte perspektiv utan att det tydliggjordes med ett nytt kapitel, vilket gjorde att jag ibland inte riktigt kom in i berättelsen med en gång, då jag hade svårt att hålla koll på vem det var jag läste om. Men i det stora hela var det en intressant berättelse och det hände en massa saker hela tiden. Berättelsen slutade dessutom på ett minst sagt oförutsägbart sätt, vilket gjorde det hela extra spännande.

Boken får 3 av 5 stjärnor i betyg.