onsdag 1 november 2017

Recension av Salt to the sea

Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 383

Historiens största fartygskatastrof är nästan helt okänd, trots att den krävde över 9 000 liv och inträffade bara 15 mil från den svenska kusten. RUTA SEPETYS har ägnat tre år åt arbetet med att skildra denna katastrof. Resultatet är Tårar i havet - en gripande berättelse, skriven med stor omsorg om de historiska detaljerna.

I januari 1945 är tusentals människor i Ostpreussen på flykt undan sovjetiska trupper. Bland flyktingarna finns ungdomarna Joana, Emilia och Florian. De har olika bakgrund och bär alla på hemligheter, men deras vägar korsas och de finner mod och styrka hos varandra. Tillsammans försöker de ta sig till Wilhelm Gustloff - ett fartyg som kan föra dem till tryggheten västerut över Östersjön. Men katastrofen inträffar precis när de tror sig ha friheten inom räckhåll och då spelar varken nationalitet eller klasstillhörighet någon roll. De 10 000 passagerarna kämpar alla för samma sak - sin överlevnad.

Sepetys är som vanligt den som förmedlar oerhört viktiga händelser i vår historia, händelser som inte alla har koll, på men som definitivt förtjänas lyftas fram i ljuset. Handlingen är redan från början gripande och spännande och får mig som läsare att hålla fast vid varje ord som Sepetys skriver. Sepetys är en mästare på att skriva utförliga och välskrivna miljö-och personbeskrivningar, något som får det att kännas att man som läsare är en betraktare som står vid sidan om i boken och därmed upplever det som händer tillsammans med karaktärerna. Det händer verkligen saker hela tiden i den här boken och detta trots att stora delar av boken handlar om att förflytta sig från plats A till plats B, något som jag blir riktigt imponerad av. Trots att boken läses ur flera karaktärers perspektiv så är det oerhört lätt att hålla isär respektive karaktär, då de alla är så himla olika till sättet och rent personlighetsmässigt. Samt att varje karaktär har med sig olika erfarenheter och bakgrunder, något som tydligt präglar deras tankar och hur de agerar. I det stora hela så var det här en riktigt bra och gripande bok som berättar om fruktansvärda och till stor del sanna händelser.