onsdag 17 augusti 2022

Recension av The Extremely Inconvenient Adventures of Bronte Mettlestone

Författare: Jaclyn Moriarty
Illustratör: K.J Mountford
Antal sidor: 400
Serie: Kingdoms and empires, bok 1
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
Bronte Mettlestone is ten years old when her parents are killed by pirates.

This does not bother her particularly: Her parents ran away to have adventures when she was a baby. She has been raised by her Aunt Isabelle, with assistance from the Butler, and has spent a pleasant childhood of afternoon teas and riding lessons. Now, however, her parents have left detailed instructions for Bronte in their will. (Instructions that, annoyingly, have been reinforced with faery cross-stitch, which means that if she doesn't complete them, terrible things could happen!) She travels the kingdoms, perfectly alone, delivering gifts to 10 other aunts: a farmer aunt who owns an orange orchard, a veterinarian aunt who specializes in dragon care, a pair of aunts who captain a cruise ship, and a former rock star aunt who is now the reigning monarch of a small kingdom.

But as she travels from aunt to aunt, Bronte suspects there might be more to this journey than the simple delivery of treasure.
 
Mina åsikter
Ännu en bok med Mountfords fantastiska illustrationer! Vill läsa allt som han har illustrerat! Han får verkligen berättelsen att komma till liv! Huvudkaraktären Bronte är väldigt smart, innovativ, och är en mycket fyndig tjej. Boken var snabbläst och väldigt spännande! Det här var definitivt en beroendeframkallande läsning! Alla de fastrarna som Bronte hälsar på är allihopa väldigt olika från varandra och samtidigt väldigt intressanta. Från varje besök Bronte gör så får man som läsare till sig flertalet viktiga lärdomar. Vi stöter därefter på alver, drakar,och water sprites! Jag älskade Moriartys sätt att skriva, hon hade ett väldigt fint flyt i sin text och jag älskade allt banter mellan karaktärerna! Boken fick mig också att skratta rätt ut ett flertal gånger! Något som inte händer ofta! Det som drar ned betyget lite granna är att jag önskar att man hade fått spendera mer tid tillsammans med vissa av fastrarna, t.ex. den av dem som tog hand om drakar. Samt att det inte är min favorittrope med en massa resande från punkt a till punkt b, så för mig blev det lite för mycket efter ett tag. Och då kan jag ändå tillägga att Moriarty är en av dem författare som jag har läst som faktiskt har gjort det på ett bra sätt!
 
Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...