söndag 11 september 2016

Filmrecension: Livet efter dig

Bilden är lånad från Cdon.com
Regissör: Thea Sharrock
Manus: Jojo Moyes
Baserad på boken: Livet efter dig av Jojo Moyes
Skådespelare: Emilia Clarke, Sam Claflin, Janet McTeer m.fl.
Finns hos: Cdon.com (släpps 24:e oktober 2016)

Cdon.coms beskrivning
Louisa "Lou" Clark bor i en pittoresk stad på den engelska landsbygden. Utan att veta vad hon egentligen vill i livet hoppar hon mellan olika ströjobb och hjälper till att försörja sina föräldrar. Lous vanligtvis så positiva inställning ställs på prov när hon erbjuds ett arbete som personlig assistent åt Will Traynor, en framgångsrik ung aktiemäklare som blivit rullstolsburen i en olycka. Olyckan kom att förändra Wills liv på ett ögonblick. Han som en gång var en aktiv äventyrare har förvandlats till en cyniker som gett upp allt – ända till Lou bestämmer sig för att visa honom att livet är värt att leva. Tillsammans upplever de en omvälvande tid och upptäcker att deras liv – och hjärtan – förändras på ett sätt de aldrig kunnat föreställa sig.

Mina åsikter
Jag måste erkänna att jag hade rätt så höga förväntningar när jag gick in i biosalongen och skulle se denna film. Men gud vad den var underbar ändå! Clarke och Claflin är perfekt castade för dessa roller och de gör det så himla bra. Samt att de har väldigt bra personkemi, vilket ger en härlig glöd till deras rollers samspel. Jag blev lite förvånad när jag insåg att det var Jojo Moyes själv som hade skrivit manuset (det visste jag inte om sedan innan) men det är naturligtvis alltid ett stort plus då författarens vision får ta plats även på bioduken. Vilket alltså ledde till att alla de där viktiga händelserna som man ansåg var viktiga för handlingen fick ta plats även på bioduken. Naturligtvis var inte allt i boken med, men det väsentliga var det och det gjorde att man inte saknade de scener som de tagit bort. Det var även roligt att Matthew Lewis (Neville Longbottom) var med i filmen i rollen som Patrick och gud vad irriterande han var!! Precis som bokens motsvarighet av den karaktären. Samt att man även fick se Charles Dance (Tywin Lannister) i rollen som Steven Traynor, vilket är kul eftersom att Emilia Clarke spelar rollen som Daenerys i game of thrones. Så lite crossovers där, men det var kul att se dessa tre skådespelare i roller som är totalt tvärtemot de roller som de spelar i dessa välkända filmer/serier. Man kan med andra ord sammanfatta denna film såhär: Otroligt bra skådespel, bra manus och lika känslosam som boken. Det är inte många filmer som får mig att börja gråta, men gud vad jag grät. Så ett tips... SE FILMEN!

Trailer till filmen




2 kommentarer:

  1. Måste se till att se filmen snart! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste du verkligen! den är superbra! men var beredd på att gråta säger jag bara ;)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...