torsdag 24 november 2016

Recension av City of bones

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 485
Serie: The Mortal instruments, bok 1 av 6
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv.

Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna.

Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst.

Mina åsikter
Det här är verkligen en bok som tåls att läsas om (det var andra gången jag läste den nu), man fastnar verkligen i handlingen med en gång och man introduceras till såväl världen som karaktärerna på ett spännande och intressant sätt. Man är fast från första sidan med andra ord. Det händer hela tiden någonting och man sitter bara spänt och väntar på att få reda på vad som komma skall. Jag gillar verkligen karaktären Jace då han är så himla självsäker och sarkastisk hela tiden, till den grad att han nästan blir irriterande. Samt att jag gillar karaktären Isabelle, som är en kvinnlig kick ass shadowhunter även om hon framstår som extremt bitchig och självupptagen stundtals, men det gör det desto mer intressant när det visar sig att hon även har en varmare sida. Det här är med andra ord en bok med bra världuppbyggnad, bra och spännande karaktärer en unik handling, som jag varken förr eller senare stött på något liknande. Samt att den är extremt svår att förutse var handlingen skall ta en och man förvånas ständigt Clares val av intriger och händelser. Alltid på ett positivt sätt naturligtvis. Vid bokens slut sitter man kvar med boken i handen och vill bara ta reda på vad som händer härnäst, man har fått svar på många av sina frågor, men många frågetecken kvarstår fortfarande. Blir till att kasta mig in i bok två så snart som möjligt med andra ord!

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...