söndag 1 juli 2018

Recension av Always never yours

Författare: Emily Wibberley & Austin Siegemund-Broka
Antal sidor: 340
Finns hos: BokusAdlibris

Megan Harper är flickan som du är tillsammans med innan... Alla hennes ex hittar sin en sanna kärlek strax efter att ha dejtat Megan. Det är inte en förbannelse eller något, det är bara så det är, och Megan vägrar att slösa tid och tycka synd om sig själv. Istället fokuserar hon på att fullfölja sin nästa fling, regissera teater och uppfylla sin drömskolans verkställande krav i den minsta möjliga rollen. Men hennes planer går snabbt om intet när hon får rollen som ingen annan än Juliet-ja, den Juliet-i hennes gymnasiums produktion. Det är en mardröm. Ingen katastrof. Megan är inte en skådespelerska och hon är verkligen inte en Juliet. Därefter möter hon Owen Okita, en aspirerande dramatiker som går med på att hjälpa Megan fånga intresset av en sexig scenarbetare i utbyte för hjälp med att skriva hans nya manus. Mellan repetitioner och strider mot sin uppdelade familj börjar Megan märka Owen-tankeväckande, okonventionell, och helt i motsats till hennes exes och undrar: ska inte en tjej få ha huvudrollen i sin egen kärlekshistoria?

Jag tyckte att den här bokens koncept lät spännande, vilket naturligtvis var anledningen till att jag plockade upp boken. Boken var uppbyggd utav utförliga miljö-och personbeskrivningar och jag gillade sättet boken var skriven på. Men jag var inget större fan av huvudkaraktären Megan då hon inte alls stod upp för sig själv och i princip bara accepterade att hennes pojkvänner var otrogna mot henne och behandlade henne som skit. Lägg sedan till det faktum att hon var oerhört irriterande och hade fokus på fel saker hela tiden. Men jag gillade verkligen hennes vänskap med Owen, då han fick henne att utvecklas och bli en bättre person, samtidigt som de var riktigt roliga tillsammans. Boken var hyfsat förutsägbar, vilket var synd då den hade en handling som hade kunnat göra den mer spännande än den var. Det tog mig längre tid än det borde ha tagit att läsa ut denna bok. Men i det stora hela så är jag ändå glad att jag läste boken då den även hade många bra kvalitéer.