tisdag 17 juli 2018

Recension av An Ember in the ashes

Författare: Sabaa Tahir
Antal sidor: 446
Serie: An Ember in the ashes, bok 1 av 4 (bok 4 beräknas komma ut 2019)
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.

Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal.

Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren.

När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet.
  


Mina åsikter 
Jag förstår inte hur jag lät den här boken ligga här hemma oläst i närmare två år! Jag var fast från första sidan i den här boken! Boken är uppbyggd av riktigt bra person-och miljöbeskrivningar. Tahirs sätt att skriva är mycket bra och ger boken ett härligt flyt. Det hände verkligen saker hela tiden, hela boken igenom! Jag gillade verkligen karaktärerna Elias, Laia och Helene som alla var mycket olika varandra samtidigt som samtliga var riktigt kickass på sitt egna vis. Den här boken var oerhört svår att förutse vad som komma skulle, vilket gjorde det hela till en fartfylld läsning och jag gillade att vi fick ta del utav olika perspektiv då Elias och Laia hade två helt olika bakgrunder. Vissa händelser i boken var många gånger ganska brutala, vilket gjorde det lite svårt att läsa, men samtidigt så var boken mycket välskriven vilket gjorde att man ändå ville fortsätta läsa. Jag ser fram emot att läsa de resterande böckerna i serien.

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.

2 kommentarer:

  1. Är jättesugen på att läsa den här! Har av någon anledning avfärdat den förut, men tror jag behöver tänka om lite. Har nog inte läst en enda dålig recension om den faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är jättebra! Har läst bok två nu också och jag måste säga att såhär långt så är det en riktigt bra och läsvärd serie! :D

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...