fredag 6 juli 2018

Recension av The Scrivener's bones

Författare: Brandon Sanderson
Illustratör: Hayley Lazo
Antal sidor: 368
Serie: Alcatraz, bok 2 av 6 (bok 6 kommer ut i december 2018).

De evil librarians håller fortfarande på med sina upptåg och det är upp till Alcatraz Smedry att stoppa det! Den andra boken kommer att ta Alcatraz och sällskap på en utforskning av Alexandria-biblioteket, som - trots Librarian rykten - aldrig förstördes. Det är en mystisk plats och alla vet att det rymmer mörka hemligheter. Kan Alcatraz, med sin talang för att förstöra saker, bryta sig in i denna hemliga värld? Eller kommer de evil librarians återigen att segra?

Återigen kastas man som läsare rätt in i det mästerverk som kallas Alcatraz, karaktären som konstant är sarkastisk och kommer med spydiga kommentarer, vilket är anledningen till att man gillar honom så mycket! Precis som vanligt när det kommer till Sandersons böcker så var den här uppbyggd av utomordentliga person-och miljöbeskrivningar. Vi har även Lazos jättefina illustrationer som hjälper läsaren att skapa bilder av det som händer i boken. Vi får även träffa på några nya karaktärer i den här boken, karaktärer som helt klart tillför mycket till berättelsen, vissa gillar man, andra kan man inte låta bli att ogilla... till en ganska stor grad faktiskt. Vilket är precis det Sanderson vill att man skall göra, han är en mästare på att få läsaren att känna precis det som han vill att man skall känna! Vi får även lära oss mer utav världen och ta del utav ännu fler Smeadry-förmågor som man inte kan annat än skratta åt. Man blir lika imponerad varje gång som Sanderson lyckas få dessa förmågor att bli viktiga och användbara i de mest osannolika situationer. En riktigt bra fortsättning på serien!