fredag 21 oktober 2016

En så jädra cool bok!!!


Jag älskar när författare kommer på nya roliga sätt att skriva en bok vilket i sin tur ger läsaren ett alldeles nytt sätt att läsa boken i fråga. I detta fallet talar jag om boken Replica av Lauren Oliver (ja, jag började läsa EN TILL bok). Replica handlar om två olika tjejer Lyra och Gemma och deras historier är uppdelade i två delar. Det vill säga att man antingen kan läsa först om Lyra och sen Gemma eller så kan man alternera och läsa ett kapitel i taget av respektive karaktär innan man byter till den andra. Det vill säga att jag just nu läser boken på just det sättet, vilket naturligtvis kräver två bokmärken... synd bara att detta blir den åttonde boken jag påbörjat nu (+ två e-böcker, I know... nytt rekord) så mina bokmärken tog slut (hade bara ett kvar) så det fick bli en liten papperslapp också. Har än så länge inte hunnit superlångt i denna bok, men själva idén om att man kunde läsa denna bok på två olika sätt var det som fick mig att faktiskt vilja läsa boken från början, sen så verkar själva handlingen superintressant också naturligtvis (men det märke jag inte förrän jag redan köpt boken). Jag önskar med andra ord att fler författare var så här nytänkande. Andra författare som försöker göra något annorlunda är i alla fall Morgan Matson som gillar att lägga in spellistor och andra roliga grejer i sina böcker och Amie Kaufman och Jay Kristoff som har coola bilder och liknande som gjorts med hjälp av skriven text. Samt det faktum att Illuminae är berättat endast i form av mail,chatter och liknande. Eller Ransom Riggs som skrivit sina böcker om Miss Peregrines besynnerliga barn utifrån gamla foton. Men Replica är helt klart det mest nytänkande sätt att uppleva en bok hittills i alla fall. Kommer du på någon mer bok som är nytänkande i form av sin formgivning eller framställning av bokens handling så får du gärna dela med dig av det förslaget :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...