måndag 10 oktober 2016

Recension av Since you've been gone

Författare: Morgan Matson
Antal sidor: 449

Emily är på väg att ta en del ovanliga risker och uppleva sin mest oväntade sommar någonsin. Innan hon träffade Sloane gick hon inte på fester, pratade knappt med killar, och gjorde aldrig något galet. Sen kom Sloane in i bilden: en social virvelvind och den bästa sortens bästis - någon som rycker ut dig ur ditt skal. Men precis innan vad som skulle ha blivit en episk sommar, så bara försvinner Sloane. Kvar finns bara en slumpmässig Att göra-lista med tretton bisarra uppgifter som Emily aldrig skulle få för sig att göra. Men tänk om de kan leda henne till Sloane?

Morgan Matson vet verkligen hur man skriver en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig!! Nu var visserligen den här boken inte superkort direkt, men jag ville verkligen inte att den skulle ta slut! Jag ville bara ha mer och mer! Karaktärerna är som sig bör inte perfekta på något sätt och de har alla sina egna personliga egenheter, något som gör att man bara gillar dem ännu mera. Hela mysteriet med att Sloane försvunnit gör hela boken lite mystisk och man undrar naturligtvis vart hon är och varför hon försvann och så vidare. Det är superroligt när Emily skall göra/försöka göra något av det som står på listan som Sloane lämnat efter sig. Den listan leder till många skratt och mycket fnitter, för såväl karaktärerna som för mig som läsare. Denna bok var långt ifrån förutsägbar och man visste verkligen aldrig vad handlingen skulle föra en och då hade man ju ändå lite av en "cheat-note" med de tretton uppgifterna. Stundtals får man ta del av händelser som hänt tidigare, det vill säga innan Sloane försvann. Matson lyckas att beskriva dessa händelser på ett mycket intressant och upplysande sätt och det knyter verkligen samman hela berättelsen. Jag kan knapp vänta tills dess att jag får påbörja ytterligare en Morgan Matson-bok!!!

Om det inte framgick från min ytterst positiva hyllning till Morgan Matson så lär detta betyget i alla fall klargöra det. Boken får en solklar 5 av 5 stjärnor.