tisdag 24 maj 2016

Recension av The library of Greek Mythology

Författare: Apollodorus
Antal sidor: 170

En översättning av Goodreads beskrivning
Det enda arbete i sitt slag som överlevt  från antiken, är Library av Apollodorus en unik guide till den grekiska mytologi , från ursprunget till universum till det trojanska kriget. Apollodorus ' bibliotek har använts som en källbok av klassikerna från tiden för dess sammanställning i 1: a - 2: a århundradet f.Kr. till nutid, och har påverkat författare från antiken till Robert Graves. Det ger en komplett historik över grekiska myten, berättar om var och en av de stora familjer heroiska mytologin, och de olika äventyr i samband med de viktigaste hjältar och hjältinnor, från Jason & Perseus till Heracles & Helen av Troy. Som en primär källa för grekisk myt, som ett referensverk och som en indikation på hur grekerna själva visade sina mytiska traditioner, är Library of greek mythology oumbärlig för alla som har intresse för klassisk mytologi.

Jag tycker att mytologier i allmänhet och den grekiska mytlogin i synnerhet är oerhört intressant och spännande. I denna bok får man läsa om alla de där stora gudarna så som Zeus, Hades och Poseidon och deras uppkomst, samt om deras ca. 1000 barn vardera. Okej, kanske inte fullt så många men det är så det känns efter ett tag. För det är mycket våldtäkter, ond bråd död och tidelag i denna bok. Inte speciellt kul att läsa om direkt, men i övrigt är gudarnas historier mycket intressanta, men även lärorika. Det som jag stör mig på är dock är bokens uppbyggnad. Det vill säga det faktum att verkligen ALLA som på något sätt kan kopplas till den grekiska mytologin är med i en 170-sidor lång bok. Det inser nog vem som helst att det stundtals bara är en väldans massa namn som skrivs i långa rader upp och ner, utan någon som helst funktion förutom det faktum att de var någons barn. Det hade nog varit bättre om denna bok delats upp något, så att man verkligen kunde ta in varje enskild gud och allt som var kopplat till hen, för denna bok är bara allmänt rörig och man tappar bort sig efter allt ordbajsande om en snubbe som hade 40 olika barn med 5 olika kvinnor och liknande. Men allt som allt, så är den grekiska mytologin något som fascinerar mig och jag rekommenderar ändå den som är intresserad av sånt här att plocka upp den här boken. Ett tips är dock att ta den i etapper och inte sträckläsa den.

P.g.a att boken är så rörig så slutar boken på 3 av 5 stjärnor, även om innehållet är mycket intressant och lärorikt.