måndag 16 maj 2016

Veckans bokbloggfråga-Vecka 20

Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen lyder som följande: Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller… 

Jag skulle väl förklara det hela som om att jag är lite lat, men ändå organiserad? Jag sorterar böcker efter författare, så att jag alltid vet vart jag kan hitta de böcker som "hör ihop". Men sen så brukar jag också bara ställa in böckerna i den ordningen jag läst ut dem. Vilket blir ett dilemma om det är en bok som hör till en viss författare eller serie. Skall jag då ställa boken i "senast läst" ordning eller vid resterande böcker av den författaren? Blir sjukt irriterande oavsett men det brukar ändå sluta med att det blir efter författare ändå. Kan väl även tillägga att jag inte äger speciellt många bokhyllor (bor fortfarande hemma så då blir det så). Har en bokhylla på landet och en här hemma. Så böcker som jag vet att jag inte kommer att läsa igen hamnar antingen på landet eller på vinden (inte bra för dem I know). Men så ser det alltså ut.

Har du läst föregående bokbloggsfrågor? Läs dessa för att lära dig mer om mig.

Bokbloggsfråga-Vecka 19
Bokbloggsfråga- Vecka 18
Bokbloggsfråga- Vecka 17
Bokbloggsfråga- Vecka 16

20 kommentarer:

  1. Jag har också på författare, så jag har serier i ordning och lätt kan hitta om jag letar en viss bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra :) fungerar bra tycker jag :)

      Radera
  2. jag lägger också gärna böcker av samma författare ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så mycket lättare att hitta det man letar efter då :)

      Radera
  3. Mina hyllor är inte heller så välordnade. Men jag brukar försöka ha alla böcker av en författare på ett ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter alldeles lagom uppstyrt :)

      Radera
  4. Jag är totalt oorganiserad när det gäller böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha så kan det vara! :) jag hwr en tendens att drälla böcker överallt men jag ser det mer som organiserat kaos xD

      Radera
  5. Jag sorter också efter författare, men serier vill jag ha i rätt ordning så att det är lättare att hitta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man sparar så mycket tid när man organiserar upp det något :)

      Radera
  6. ibland är det jätteroligt att hitta böcker på landet, på vinden och i källaren. en hinner glömma var de är och så blir det ett härligt återseende. ibland. i bästa fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ja det håller jag med dig om! jag tycker alltid att det är kul att "gå på upptäcksfärd" bland sina gamla böcker :) Oavsett om de är bra eller dåliga xD

      Radera
  7. Jag ställer också böcker av samma författare tillsammans. Det är när jag försöker ha ett system md olika kategorier som det blir problem, särskilt när det köps nya böcker, som jag bara ställer där det finns plats. Till slut är det ingen ordning alls...

    Här är mitt inlägg med bilder på vårt organiserade bokkaos...: https://justnujusthar.com/2016/05/18/organiserat-kaos-i-vara-bokhyllor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha nä precis det är krångligt det där xD blir aldrig riktigt som man tänkt :)

      Radera
  8. Utåt sett ser det nog ut som kaos men för en själv är det ordning, organiserad kaos :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha exakt! det är vad jag alltid säger när någon i min familj klagar ;) Detta rör dock mer mina olika indelningar av lästa respektive olästa böcker xD

      Radera
  9. Alfabetisk ordning är optimalt och man får aldrig några tolkningsproblem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj! det var duktigt gjort xD det hade jag aldrig orkat :) det är ju faktiskt väldigt praktiskt att ha det så xD då hittar man ju saker snabbt xD men jag hade aldrig orkat att faktiskt göra det xD så bra jobbat där! :)

      Radera
  10. Jag ställer serier ihop, och så står de kronologiskt. Första boken i serien längst till vänster. Författare alfabetiskt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. blir mycket rörigt om serierna inte står tillsammans :) duktigt av dig att orka göra det alfabetiskt :p hade jag aldrig orkat :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...