måndag 9 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga- vecka 19

Veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen lyder följande: Vad är ditt förhållande till barnböcker nu som vuxen? Händer det att du läser barnböcker för din egen skull (att du läser för barnen räknas inte)? Hur tänker du då när du väljer ut vilka barnböcker du vill läsa? Har du några tankar kring barnböcker att dela med dig av, kanske några favoriter från barndomen, eller några reflektioner kring dagens barnboksutgivning? 

Jag pluggar till förskollärare så jag har fått läsa en del barnböcker i skolan som man sedan fått analysera och sånt. Sen så har jag även praktik i och med vissa kurser, samt att jag vikarierar en del. Då läser jag naturligtvis en hel del barnböcker också. Men i detta fallet räknades ju inte det. Men tack vare detta så har jag hittat en favoritförfattare som heter Pija Lindenbaum. En av hennes böcker Gittan och gråvargarna fick jag av mina föräldrar när jag var 6 år. Vilken står i min bokhylla fortfarande haha. Sen när jag hade en hemtenta i skolan så analyserade jag Gittan gömmer bort sig också den skriven av Pija Lindenbaum. Lindenbaum har blivit min favoritförfattare nu som vuxen faktiskt. Jag har därför läst en del av hennes böcker bara för skoj skull. Dem är ju visserligen väldigt korta och så men det har hänt att jag läst igenom en ny bok av henne på en rast eller när alla barn sover eller liknande. Gittan gömmer bort sig står även den i min bokhylla och den tyckte jag väldigt mycket om så den har jag läst igenom 1-2 gånger efter dess att den där hemtentan var inskickad. Anledningen till att jag gillar Pija Lindenbaums böcker så mycket är för att hon ofta skriver om genus, sexualitet på ett bra sätt när det kommer till barn. Barnen kanske inte alltid inser innebörden av ämnena, men som vuxen blir de väldigt tilltalande då barnen ändå får lära sig att det är okej att farbror raring har en pojkvän eller att Kenta hellre leker med barbies än spelar fotboll.

Om man nu får räkna med sångböcker också så älskar jag fortfarande Majas Alfabet. Går fortfarande runt och sjunger på de sångerna ibland. Den boken var även en favorit när jag var liten så den har suttit i i några år. Så när jag, syrran och mamma inte kan komma ihåg sångtexterna till hundra procent så sitter vi allihopa med näsorna i den boken.


9 kommentarer:

  1. Jättebra tips, hoppas pluggandet går bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superbra böcker verkligen :) Tack så mycket! det går bra :) är mer än halvvägs igenom utbildningen nu så det känns skönt :) har dessutom praktik nu så får umgås med en massa underbara barn hela dagarna. Inte helt fel om jag får säga det själv ;)

      Radera
  2. Majas alfabetssånger får jag i huvudet ibland - himla svårt att få bort dem igen...

    SvaraRadera
  3. Majas alfabetssånger får jag i huvudet ibland - himla svårt att få bort dem igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha eller hur! dem sätter sig verkligen! :) underbara sånger det där :)

      Radera
  4. Gittan och gråvargarna minns jag fortfarande :)

    SvaraRadera
  5. Åh jag älskar också Pija Lindenbaums böcker ! Och Majas Alfabetssånger kan jag nog utan till än idag :) Så bra !

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja eller huuur! supermysiga böcker verkligen :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...