tisdag 17 maj 2016

Top ten tuesday-vecka 20

Jag tänkte att jag skulle börja göra listor med Top Ten Tuesday. Så här kommer alltså min allra första lista. De boknamnen som är markerade med orange är recenserade här på bloggen och namnen leder till dessa recensioner. Veckans tema är följande: Ten Books I Picked Up On A Whim.

1. The Selection (The Selection #1) av Kiera Cass-Älskade denna bok sååå mycket! Handlar om en prins som försöker hitta sin framtida fru ibland 35 potentiella flickor.

2. Dödsdömd- Damien Echols - Handlar om en kille och hans kompisar som blir oskyldigt dömda för ett mord. Han blir insatt på livstid och den här boken är hans berättelse om det som hände innan, under och efter hans vistelse i fängelset.

3. Jag lever, pappa av Siri & Erik Sønstelie-Handlar om det hemska dåd som inträffade på Utøya 22 juli 2011. Detta är en bok skriven och berättad utifrån Siris perspektiv som var med på Utøya och ur hennes pappa Eriks perspektiv där man får reda på alla de tankar som kretsar i en vettskrämd pappas huvud vid sådana här hemska situationer. Det här var helt klart en superbra men hemsk bok, men den ger dig som läsare en klarare syn på vad det var som egentligen hände och hur man klarar av att gå vidare efteråt.

4. Barnmorskan i East End: En sann berättelse från 1950-talets London (The Midwife triology #1) av Jennifer Worth- Namnet på boken förklarar egentligen allt man behöver veta. Det enda jag visste om denna bok när jag köpte den var egentligen att det gick som serie på tv också. Men en helt klart lärorik bok och jag älskar att läsa om saker som hände innan 2000-talet.

5. Sjutton år och skitsnygg skriven av Emma Granholm- Ett sånt där spontanköp som man plockar på sig ibland när det är tag 3 betala för 2 deal på akademibokhandeln. Var en helt okej bok faktiskt, var väldigt lätt-och snabbläst vilket kan vara skönt ibland. Boken handlar om vad som kan hända med ens popularitet när det helt plötsligt börjar en ny cool kille i skolan.

6. Darc Ages, Uppvaknandet skriven av A.R Yngve- Fick en förfrågan av författaren själv om jag ville läsa och recensera hans bok (håller på och läser den just nu). Jag har dock inte kommit så speciellt långt ännu, men än så länge verkar den lovande. Handlar om en man som blivit nedfrusen och därmed sovit i 900 år innan han sedan blir väckt igen.

7. Syskonkärlek skriven av Katarina von Bredow- Var i bokaffären med mamma för flera år sedan och fick tillåtelse att välja EN bok som jag fick lov att köpa. Valet fastnade då vid denna bok som jag inte hade hört något om alls. Men vilken lyckoträff det var! Äger numera 7 av hennes böcker och har därtill lånat ett flertal av en kompis. Superbra författare i allmänhet med andra ord. Just denna bok handlar om den förbjudna kärlek som kan uppstå två syskon i mellan.

8. Rör mig inte (Shatter me #1) skriven av Tahereh Mafi- Det har utförsäljning på en akademibokhandel som skulle stänga igen. 30% rabatt på allt. Plockade därför på mig den här boken som jag tyckte verkade lovande. Boken handlar om Juliette som har en dödlig beröring och om en massa personer som därför vill utnyttja henne som ett vapen.

9. Sisterland skriven av Curtis Sittenfeld- Handlar om ett tvillingpar som kan se framtiden och därmed vet om vad som kommer att hända innan det gör det. Även denna bok var liksom ovanstående en bok på utförsäljningen.

10. Vampire academy (Vampire academy #1) skriven av Richelle Mead- Fick dessa böcker av en kollega och visste egentligen ingenting om dem. Letade efter något nytt att läsa som inte var för tungt och långt på läsplattan och kom på att jag hade dessa böcker.  Är superglad att jag fick mina händer på denna serie, för den är superbra. Gillar huvudkaraktären Rose väldigt mycket.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar tv-serien Call the midwife så jag är väldigt sugen på att läsa boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul att höra! har sett några avsnitt av serien och tycker att den är superbra! :) Boken är helt klart läsvärd! Läs den bara inte när du äter haha! Rätt mycket kiss och bajshumor och lite annat äckligt ibland ;)

      Radera
  2. I didn't know there was a book that based Call The Midwife!! That's so interesting :)
    I also picked up Selection on a whim haha

    Cat @ Bubblegum Yellow

    SvaraRadera
    Svar
    1. yes and it's a very good book:) Jenny Lee in the series is based on Jennifer Worth herself :) it's definately worth the yime to read these books. I've only read the first one though. I think there ate 3 in total :)

      Radera
  3. I loved Shatter Me and the Selection. I can totally see why you picked those up!
    Check out my Top 10

    SvaraRadera
    Svar
    1. oh I absolutely LOVED the selectio but I didn't like the books avout Eadlyn as much. book 4 and 5 I mean :) shatter me... hm.. I thought it was okay.

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...