lördag 21 maj 2016

Recension av Ole Dole

Författare: M.J. Arlidge
Antal sidor: 348
Originaltitel: Eeny Meeny
Serie: Helen Grace, bok 1 av 5

Ett ungt förälskat par vaknar upp ur medvetslöshet, desorienterade och fångna i något som verkar vara en kakelklädd container. Det är mörkt och kallt, och det är omöjligt att ta sig ut. Deras fängelse tycks först vara helt tomt men när de famlar i mörkret finner de två saker: en revolver och en mobiltelefon. Det ringer i mobilen. En röst talar om att vapnet är laddat med en kula. Den som skjuter den andra kommer att bli fri och få leva. Därefter bryts samtalet. Det tar två veckor av hunger, skräck, smuts och kyla innan en av dem ger efter.
Någon har satt den här typen av kidnappningar i system; fler par försvinner - arbetskollegor, mor och dotter, två prostituerade kvinnor. Alla ges samma förutsättningar och alla ställs inför samma ultimatum. En får leva. En ska dö.Kriminalkommissarie Helen Grace och hennes kollegor har aldrig upplevt något liknande. De ser inget samband mellan offren. Helen är skicklig, stark och rättfärdig. Men hon har själv upplevt fruktansvärda saker och måste regelbundet ge utlopp åt sina inre demoner genom att låta sig piskas. När Helen äntligen tycker sig se ett mönster i utredningen är lösningen långt värre än hon någonsin kunnat ana.

Ett litet tag så hade jag en lässvacka då jag inte hittade någon bok här hemma som jag kände för att börja läsa. Jag letade sedan fram denna bok och jag var fast med en gång. Det här var verkligen en sån där bok som man ligger uppe halva natten med bara för att ta reda på vad som kommer att hända och hur det skall gå. Jag gillar huvudkaraktären Helen Grace starkt, hon är inte perfekt hon har liksom alla vi "riktiga" människor problem och skavanker. Man försöker hela boken igenom lista ut vem det är som är skyldig till dessa vedervärdiga brott och när man väl tror att nu, nu har jag listat ut vem det är då tar boken en helt annan vändning. Slutet är minst sagt förvånande och jag var inte alls beredd på att handlingen skulle ta den vändningen. Det här är helt klart en mycket bra och läsvärd bok som jag rekommenderar varmt för den som är intresserad. Jag ser fram emot att läsa de övriga böckerna i denna serien och på så vis få lära känna Helen Grace ännu bättre.

Det är inte många deckare, eller böcker för den delen som får fem stjärnor av mig. Men den här boken har faktiskt förtjänat det. Betyget på denna bok är 5 av 5 stjärnor.