tisdag 17 maj 2016

Recension av Sigrid

Författare: Johanne Hildebrandt
Antal sidor: 451
Serie: Sagan om Valhalla, Bok 4 av 4

Sigrids far vill gifta bort henne med Erik, Svitjods kung, för att säkra den fred som slutits mellan götar och svear. Först när Freja, den främsta av Valhallas gudinnor, lovar henne ett barn som ska rädda Norden från kristendomen går hon med på giftermålet. Snart inser hon att Freja kräver mer av henne än hon kan ge. Svend har fostrats av jomsvikingarna, Nordens mest mytomspunna kämpar. Efter en stor seger söker han upp den man som han fruktar och hatar mest, Harald Blåtand, och kräver att bli erkänd som hans son. Om Svend lyckas kan han nå sitt mål, att störta sin far från högsätet och bli Danmarks kung. När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden.

Nu har jag alltså läst klart bok fyra i denna serie, jag har inte läst de tidigare böckerna i serien, men det gör ingenting då dessa böcker är fristående. Älskar att läsa böcker där olika mytologier finns med, i detta fall är det den nordiska mytologin som man utgår ifrån. Hela boken igenom är händelserik då Sigrid ständigt hotas av olika sorters faror. Boken har ett härligt flyt vilket gör den lätt-och snabbläst. Karaktärerna vars synvinkel man får följa är lätta att minnas och man fäster sig snabbt vid dem. Boken består av målande beskrivningar av i princip ALLT. På både gott och ont då man får en väldigt målande beskrivning av en gruppvåldtäkt, som faktiskt var riktigt jobbig att läsa, samt alla människor som blev torterade och dödade på de mest hemska vis. Men det var så det var på den tiden.

Boken får 4 av 5 stjärnor av mig.

Värt att nämna
Det faktum att bokens huvudkaraktär, det vill säga Sigrid är baserad på en verklig kvinna som levde på 900-talet. Historien om hennes liv består idag endast av berättelsefragment och faktaspår som motsäger varandra. Hildebrandt har alltså baserat denna bok delvis på det som framkommit i dessa berättelser, samt fyllt ut en del själv.