tisdag 31 maj 2016

Recension av Avdelning 73

rfattare: Sofie Sarenbrant
Antal sidor: 362
Serie: Emma Sköld, bok 4 av 4
Finns här: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning

När kriminalinspektör Emma Sköld vaknar upp på sjukhuset har hon ingen aning om vad som har hänt. Det sista hon minns är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter med sambon Kristoffer och åkte till stallet. Emma får reda på att hon har varit med om en ridolycka, att hon har legat i koma i fem månader. Läkarna kan inte lova att hon någonsin kommer kunna gå igen.

Under Emmas frånvaro har Kristoffers före detta flickvän klivit in i rollen som ny mamma, en uppgift hon absolut inte vill lämna ifrån sig. För att hålla ett vakande öga på Emma har hon tagit jobb på sjukhuset. Så länge Emma befinner sig på intensiven är säkerheten rigorös, men när hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nära.

Emma har en känsla av att något inte stämmer, och hon försöker febrilt tvinga fram minnen av olyckan. Hon blir allt mer övertygad om att ett brott har begåtts och ber sin kollega Nyllet om hjälp att ta reda på sanningen. Varför skulle någon vilja göra henne illa? Och vem är den främmande kvinnan som dyker upp i hennes drömmar hela tiden?

Mina åsikter
Ännu en gång lyckas Sarenbrant leverera en mycket spännande bok som faktiskt fick mig att rysa till vid ett tillfälle. Man undrar hela tiden vad det är som egentligen har hänt. Och man får inte alla svaren förrän i absoluta slutet, vilket gör att man sitter på kanten av stolen de sista 100 sidorna ungefär. Men samtidigt hade jag gärna sett att handlingens alla förklaringar hade getts större utrymme så att man som läsare verkligen får vara med om det som i en sorts "tillbakablick". Jag finner det dessutom något fascinerande att Sarenbrant lyckas få ihop en såpass bra bok när större delen av boken faktiskt utspelar sig på ett enda rum på ett sjukhus.

Mitt betyg
Boken får 3,5 stjärna av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...