måndag 30 maj 2016

Veckans bokbloggsfråga- Vecka 22

Finns det några speciella platser, i Sverige eller utomlands, som du särskilt gärna läser böcker ifrån? Väljer du helst böcker som utspelar sig i miljöer du kan känna igen dig i och som du har besökt, eller väljer du hellre böcker som utspelar sig på platser som du kan drömma dig bort till? Finns det några böcker som utspelar sig i din hemstad som du kan rekommendera? 
Jag känner att den här veckans fråga var väldigt klurig. När det kommer till filmer så har jag alltid valt bort svenska sådana, vilket satt kvar väldigt länge när det kom till böcker också. Men nu det här senaste året så har jag börjat läsa en hel del svenska deckare och lite annat smått och gott, så nu skulle jag väl snarare säga att det inte spelar så stor roll. Det är alltid kul när böcker utspelar sig på ett ställe som man har varit/bott på och därför känner igen sig, men det blir väl oftast att man läser böcker som handlar antingen om ett påhittat ställe eller om något ställe där jag aldrig har varit. Det är även alltid kul att läsa om ett ställe som egentligen inte existerar i verkligheten för då kan man själv få skapa sina egna bilder om det som författaren skriver om. Det är alltid lite mysigt och i många fall nästan mer fängslande om ni frågar mig. En bok som utspelar sig i Västerås (där jag kommer ifrån men dock ej längre bor) är Mig äger ingen av Åsa Linderborg. En bok som definitivt är läsvärd. Vill ni läsa mer om detta så har jag diskuterat detta en del i Bokbloggsjerkan 29 april-2 maj.

6 kommentarer:

  1. Tycker också det är kul när man känner igen stället som boken utspelar sig på. Det finns många bra svenska deckare!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker jag oftast får problem när jag läser fantasy eftersom författaren beskriver platserna så otroligt detaljerat att det inte finns något kvar att fantisera om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha det är faktiskt sant! lite lagom med beskrivningar vill man allt ha! :)

      Radera
  3. Ibland gillar jag att fantisera, men det kräver lite mer av beskrivningarna, att de triggar min fantasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om! blir lättare att skapa egna bilder om man får lite hjälp på vägen liksom :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...