fredag 6 maj 2016

Bokbloggsjerka 6-9 maj

Veckans bokbloggsjerka från Annika lyder följande: Kan du berätta om en bok som har ett riktigt fint/fult omslag? Eller varför inte en av varje?
Jag är en sån person som överhuvudtaget inte ens läser på om en boks handling om den har ett trist och fult omslag. Bokens omslag måste vara fint, spännande eller lite mystiskt för att jag ens skall ställa mig och antingen läsa på bokens baksida eller för att få mig att kolla upp boken på goodreads för att se handling och betyg och så vidare. Så därför har jag faktiskt ingen bok i min bokhylla som jag tycker har en ful och tråkig framsida. Jag har dock lite bilder på böcker vars omslag har fångat mitt intresse.


Bilden är lånad från Goodreads


Bilden är lånad från Goodreads
Bilden är lånad från Goodreads
Här är ett litet smakprov på framsidor som jag finner fängslande av olika anledningar. Tror nog att de flesta som ser dessa bilder kan förstå varför. Little Women var verkligen en sån där bok vars framsida jag gillade väldigt mycket. Så den boken är definitivt en favorit i min bokhylla när det kommer till just fina bokomslag.

22 kommentarer:

  1. Omslaget till både Odinsbarn och Red Queen tycker jag om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! dem får en liksom att stanna till och tänka efter lite grann angående vad det är dem skall symbolisera liksom :)

      Radera
  2. Omslaget är rätt så viktigt ändå även om läsupplevelsen talar det mesta efteråt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! omslaget lockar ju en till att faktiskt läsa boken sen så är det klart att handlingen får en att läsa klart boken liksom :)

      Radera
  3. Smak är ju en ganska subjektiv fråga och det finns nog inte ett enda omslag som passar alla. Själv har jag ju mycket hellre än bra än en snygg bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självfallet är bokens innehåll viktigare en bokens utseende, men omslaget lockar ändå till läsning tycker jag :)

      Radera
  4. Omslaget till Odinsbarn tycker jag ser lite läskigt ut på något sätt. Men jag är otroligt sugen på den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick liksom tänka till lite först när jag såg omslaget, fattade ju liksom att det var kött men tog någon sekund till innan jag förstod att det var en svans liksom ;) lite klurigt och spännande :) och boken är för övrigt jättebra :)

      Radera
  5. Röd drottning gillar jag, så nice.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du säger det :) Tänker försöka börja läsa den senare ikväll :) får hoppas att handlingen är lika bra som omslaget är lovande :)

      Radera
  6. Röd drottning, Odinsbarn och Färjan är dessutom grymt bra böcker :D. Unga kvinnor har jag oläst i hyllan i just det omslaget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha exakt! omslaget passar alltså ihop med handlingen ;) Började precis läsa Röd drottning, verkar faktiskt väldigt bra :) åhhh du borde verkligen se till att läsa den! supermysig bok verkligen :P

      Radera
  7. Jag går nästan aldrig på omslaget!
    Odinsbarn fångar uppmärksamheten men jag har fortfarande inte förstått vad det ska föreställa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha framsidan på Odinsbarn skall föreställa vara en avkapad svans :) Tog mig en stund att inse det också xD

      Radera
  8. tihi! jag har Odinsbarn som exempel på avskräckande omslag

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha jasså du jag som tyckte den såg så cool och tilltalande ut ;) Kul att vi tycker så olika :)

      Radera
  9. Det är ganska sällan jag tittar närmare på omslaget.

    SvaraRadera
  10. Om ett omslag inte är fängslande kan boken lika gärna vara enfärgad ...

    SvaraRadera
  11. Omslaget för Odinsbarn blir jag inte så förtjust i, men de andra lockar mig till läsning, tyvärr även Färjan (avskydde den verkligen). ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att vi tycker så olika :) men omslaget till Färjan... den som ser så ruskig och otäck ut att man inte kan låta bli att undra vad det är som försigår på den där båten xD jag tyckte att den var solklar :P

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...