söndag 29 maj 2016

Recension av Jag lät dig gå

Författare: Clare Mackintosh
Antal sidor: 421
Originaltitel: I let you go
Förlag: Lind & CO Tack så mycket för recensionsexemplaret!!

Femårige Jacob och hans mamma är på väg hemåt en mörk och blöt novemberkväll. De har bara en kort bit kvar att gå när han plötsligt släpper taget om hennes hand och springer ut i gatan. Samtidigt kommer en bil körande i rasande fart och Jacob hinner inte undan. Föraren smiter och kvar på gatan ligger den döde pojken. Över honom hukar sig hans svårt chockade mamma. Hela hennes liv har krossats i ett ögonblick. Fallet hamnar på polisinspektör Ray Stevens bord. Han har inga ledtrådar men är fast besluten att hitta den skyldige, och är beredd att riskera allt för att skipa rättvisa åt en kvinna som drabbats av varje förälders värsta mardröm. För Jenna är det omöjligt att fortsätta leva i hemstaden Bristol – hennes liv är ödelagt. Det enda hon vill är att lämna allt bakom sig och börja på nytt. Jenna flyttar till en liten by i Wales. Hon försöker desperat glömma sitt förflutna men jagas av fasansfulla minnen. Byns invånare undrar förstås vem hon är och varför hon sökt sig just dit. Men Jenna håller alla på avstånd, släpper ingen in på livet. Medan polisen arbetar börjar Jenna långsamt tro på en framtid. Men är det alls möjligt att lämna ett liv för ett helt annat? Det förflutna kommer obönhörligt ifatt henne och dess konsekvenser är förödande.

Redan efter första sidan är jag fast i boken och jag kan inte annat än att fortsätta läsa även om jag vet om att jag har en hemtenta som väntar på att bli skriven. Jag kan inte lägga ifrån mig boken, jag vill bara ta reda på vad som kommer att hända med alla inblandade i boken. När jag väl tror att jag har lyckats lista ut hur allting har gått till så tar boken helt plötsligt en helt annan riktning och man vet inte längre riktigt vad man ska tro. Spänningen man känner sitter kvar i genom hela boken fram till och med sista sidan. I boken får man följa Jenna Grey som försöker fly från det förflutna och kriminalkommisarien Ray som försöker fly från nuet. Allt fångat i denna bok med ett mycket vackert omslag. Mackintosh har verkligen lyckats att skriva ett mästerverk till debutroman och jag väntar med spänning på att få hugga tänderna i något mer som hon skrivit. Det här är definitivt boken med stort B, som alla borde läsa i år. Den rekommenderas varmt!

Boken är extremt välskriven och fängslande och den får därför 5 av 5 stjärnor i betyg.