söndag 15 maj 2016

Klassiker du inte får missa!!

Som ni kanske vet så har jag en Bucket list som består av en väldans massa klassiker som jag skall läsa innan jag dör. Min bucket list kan ni hitta HÄR! Jag tänkte därför tipsa om min topp-tre av klassiker som ni inte bör missa!


Bilden är lånad från Bokus
1. Jane Eyre- skriven av Charlotte Bronté. Vet att jag nämnt detta flera gånger tidigare, men åh den är så bra! Det här är faktiskt den ENDA bok som jag lånat på biblioteket för att sedan köpa en egen upplaga av. Vilket talar för hur mycket jag faktiskt tycker om denna bok. Planerar att läsa denna bok inom en snar framtid så att jag kan recensera boken här på bloggen. För er som inte har riktigt koll på vad boken handlar om kommer Bokus beskrivning här: Jane Eyre, är Charlotte Brontës mest älskade och lästa roman. Skildringen av den unga flickan Janes svåra uppväxt, hennes tid på välgörenhetsskola, hennes ankomst till Thornfield Hall och mötet med den gåtfulle mr Rochester och hans dunkla hemlighet är sedan länge en klassiker. Det har skrivits spaltmeter om romanen, och utifrån vitt skilda motiv: feminism, religion, symbolism, kärlek, passion, natur, barn, sociala frågor och så vidare. Generation efter generation har levt med, gråtit med, skrattat med den unga flickan Jane Eyre och hennes långa och krokiga väg fram till ett självständigt liv.




Bilden är lånad från Bokus
2. En världsomsegling under havet- skriven av Jules Verne. En mycket spännande bok som man inte kunde lägga ifrån sig! Definitivt läsvärd. Här är kommer bokus beskrivning om denna bok: Ett mystiskt havsmonster terroriserar sjöfarten och den engelska regeringen beslutar att något måste göras. En expedition skickas iväg för att oskadliggöra besten. Ombord på fartyget finns professor Pierre Aronnax, marinbiolog, och hans trogna assistent Conseille. Tillsammans med Ned Land kastas de överbord i sammandrabbningarna som följer. De tre räddas ur sjönöd av misantropen Kapten Nemo och blir "fria" fångar ombord undervattensfarkosten Nautilus. Kapten Nemo lever i självvald exil, utan kontakt med människosläktet, som han föraktar. Han fattar dock tycke för professor Pierre Aronnax och genom hans vetgiriga ögon får vi följa med på en fartfylld resa genom de sju världshaven. En rad märkliga och fantastiska äventyr utspelas framför våra ögon: jakt bland korallreven, strider med hajar, enorma kaskelotter och skräckinjagande jättebläckfiskar, landstigning på söderhavsöar och sydpolen. Aronnax sugs in i Nemos förtrollade undervattensvärld men så sakteliga börjar längtan efter att återvända till "verkligheten" infinna sig. Men kommer kapten Nemo någonsin låta Aronnax och hans vänner gå fria? 


Bilden är lånad från Bokus


3. Unga Kvinnor- skriven av Louisa May Alcott. En supermysig bok som jag hade längtat länge efter att läsa. Gillar starkt karaktären Jo som definitivt var lite före sin tid då hon är en väldans pojkig flicka. Min recension av denna bok finner ni HÄR. Bokus beskrivning av denna bok lyder följande: Systrarna March växer upp i en pittoresk liten stad i 1860-talets USA. Det är den vackra och lite fåfänga Meg, pojkflickan Jo, känsliga Beth och romantiska Amy. Deras far är ute i kriget, familjen har ont om pengar och de får klara sig så gott de kan. Visst drömmer de om att bli rika och uppvaktade. Men som Jo säger: - Jag tror inte att fina unga damer har ett dugg roligare än vi, trots våra gamla klänningar och våra för små skor ...

2 kommentarer:

  1. Unga kvinnor ska jag försöka läsa i år! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh det borde du definitivt försöka få gjort! supermysig bok verkligen :)

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...